• (Andra Länder)
  • |
  • Återförsäljare
/ / / Första G-maskinerna levererade

Första G-maskinerna levererade

Den första serietillverkade John Deere 1910G levererades till StoraEnso Skog i Hällefors. 19-tonsskotaren är för övrigt den allra första levererade G-maskinen överhuvudtaget. Förare är Peter och Alexander Östling från Fredriksberg i södra Dalarna.

John Deere 1910G
Kraftfull – detta enda ord säger det mesta om John Deere 1910G. Lägg sedan till ”komfortabel” så blir beskrivningen ännu mer komplett.


– En suverän skotare, säger Peter Östling om den mycket kraftfulla 1910G, just efter avklarad 250-timmarsservice som utfördes av JACO Maskinservice AB i Ekshärad. Servicebussen har knappt hunnit lämna avlägget innan Alexander Östling tar plats i skotarhytten och fortsätter skotningen på det närliggande hygget.

Kranvåg

Han är snart tillbaka med 19 ton virke i lastutrymmet som fullt breddat mäter 405 cm. Kranvågen ger kontroll på lastvikten. Kranvåg är ett tillval som Peter och Alexander inte är ensamma om att välja till 1910G. Den vägda virkesvolymen redovisas sedan omräknad till kubikmeter.

– Normalt klarar vi att hålla uppe lastvikten. Det är endast vid skotning av barrved, apterat i fyrameterslängd och ofta med rötinslag samt kubb i 3,1 meterslängd, som det inte går att nå 19 tons lastvikt vid sortimentsren skotning.

John Deere 1910G
Kranvågen håller ordning på den lastade volymens vikt. Batteriet i kranvågen räcker i fyra arbetsdagar och laddas i hytten. Nedan skiftar Alexander Östling batteri i vågen.

Hög krankapacitet

Som sagt – det tog inte lång stund för Alexander att återkomma till avlägget. Den för stunden korta skotningsvägen är en starkt bidragande orsak till detta. Men sannolikt tjänar Alexander lite tid även på den mycket snabba och starka CF8-kranen.

– En väldigt trevlig kran som går mycket mjukt och behagligt. Hög effekt gör lastning och lossning effektivare, berättar Peter Östling.

Peter Östling

Grön i själen
Peter Östling har 35 år bakom sig i skogsmaskinshytter. Grönt har han alltid kört. Att fortsätta på den vägen var en självklarhet när det blev aktuellt att köpa ny skotare till lag 602 på StorEnso Skog.

Innan 1910G körde Peter och Alexander en 1710D. Under väntetiden på nya skotaren blev det en period med skotning i en inlånad 1910E med 18 000 arbetstimmar bakom sig. Så 1910-konceptet var inte obekant vid leveransen av den nya skotaren, fastän det givetvis är svårt att jämföra en tidigare modell med många timmar med en representant ur nya G-serien.

Aldrig mer fast hytt
– Komfortskillnaden mellan 1710D och 1910G är enorm. Och en sak är helt klar: Någon fast hytt vill jag aldrig mer sitta i! Den medsvängande hytten är kanon och ger riktigt högklassig komfort.

Prestandamässigt råder förstås minst lika stor skillnad mellan 1710D och 1910G. Även 1910 i E-utförande får se sig slagen på många punkter. Nya Final Tier 4–motorn – John Deere 6090 PowerTech Plus – levererar både mer effekt och vridmoment. 200 kW 1315 Nm är 7,5, respektive 21 procent högre än på 1910E med Tier III motor.

Effekt utan begränsningar
Större hydraulpump och förbättrad hydraulik medverkar också till bättre prestanda.

– Det finns inga begränsningar ens när gripen är fylld med tungt timmer, säger Alexander Östling.

– Att driften är starkare än på 1910E känns också tydligt. 1910G orkar egentligen mer än den behöver, fortsätter Alexander, som fick förarjobbet i detta StoraEnso-lag ett par dagar efter avslutad skogsbruksskola. Han har nu kört ihop med Peter i 1,5 år.

När det gäller rutin i skogsmaskiner kan han inte på långt när mäta sig med den äldre generationen Östling. Men när vi går med några lass på hygget är det slående vilket naturligt högt arbetstempo Alexander håller. En god läromästare har väl bidragit men det krävs också talang bakom spakarna. Och då går det undan med en så suverän produktionsmaskin som John Deere 1910G.

John Deere 1910G
Lastnings- och lossningsmomenten utförs mycket snabbt.


Mer läsning

678_header

Färdigskotat för Jonas del på det jättelika brandfältet i Västmanland.

Läs mer