UTÖKA AFFÄRSVERKSAMHETEN

Gator, kund, fält

 

 

Det är 33°C i södra Danmark. Efter flera veckor av extremt höga temperaturer är allt gräs brunt och det finns inget kvar för maskinstationer att klippa. Med maskiner som står stilla och förare som får stanna hemma behöver företagen djupa rötter och smarta strategier för att klara sig. OKNygaard har båda delarna.

Peter Porup tror starkt på strategisk planering. Som en av fyra chefer på OKNygaard bestämmer han vilka maskiner den blomstrande maskinstationen köper in eller leasar till sin omfattande maskinpark. Förutom greenkeeping tjänster har företaget också en ‘betong’avdelning som installerar avlopp och åtar sig vissa anläggningsuppdrag, till exempel bilparkeringar. Tillsammans ger dessa två pelare verksamheten den stabilitet och flexibilitet som behövs för anpassning och tillväxt, med stöd av fleråriga kontrakt som möjliggör en solid finansiell planering.

Kommersiell gräsklippning, kund, maskinhall, kommersiell gräsklippare
Kommersiell gräsklippning, maskinhall, Z997R, Zero Turn-gräsklippare

Med elva maskinparker, – en på varje företagsbas – har OKNygaard ett imponerande lager av utrustning. Men som Peter betonar, det viktigaste är människorna. “Du behöver rätt personer och rätt strukturer på plats för att utveckla ett företag som vårt. Detta är ett lagarbete och inte ett enmansföretag. Och vi bygger vårt lag omsorgsfullt.”

Ett vänligt kundbemötande och effektiv service kombinerat med en genomtänkt företagsimage har gett OKNygaard rykte om sig att vara lika attraktivt för arbetskraft som för kunder. Som Peter säger – var och en av de 560 anställda gör var på sitt sätt reklam för företaget.

Kommersiell gräsklippning, maskinhall, Zero Turn-gräsklippare, kompakttraktor, kund, återförsäljare, samtal

ETT SAMARBETE MED DE BÄSTA

Peters relation till John Deeres försäljare på greenkeeping sidan är en annan viktig framgångsfaktor. Han och Ole Mathiesen känner varandra sedan länge och har gjort affärer många gånger under årens lopp. År 2003 överlämnade Ole den första gröna maskinen till Peter. Idag använder OKNygaard ungefär 80 greenkeeping-maskiner från John Deere. För närvarande innehåller maskinparken bland annat en 1550 frontrotorklippare, en 1600 bredrotorklippare, och ett antal traktorer som inkluderar tio helt nya 2036R och sträcker sig till maskiner i 6-serien. I linje med företagets policy är alla nya eller nästan nya.

     

Vad den totala ägandekostnaden beträffar, vet de elva filialcheferna av egen erfarenhet att investeringar i utrustning från John Deere betalar sig genom mer aktiv körtid. Men det handlar inte bara om maskinerna. Peter testar regelbundet andra tillverkares produkter och drar sig inte för att utmana Ole till att komma med ännu bättre lösningar. Och det är då det blir riktigt intressant.

Ole Mathiesen började som mekaniker och gick sedan över till försäljning. Sedan var han John Deere återförsäljare i tio år innan han sålde den verksamheten till Semler Agro. Så om man vill ha en fungerande och kreativ lösning för grönytor är Ole rätt person att prata med. För bara fyra veckor sedan ringde Peter för att berätta att en områdeschef behövde en rotorklippare för ett nytt kontrakt för en fotbollsplan. Vad tyckte Ole om lösningen kunden funderade på att investera i? Ole lyssnade uppmärksamt, skakade sedan på huvudet och föreslog en annan lösning, som dessutom vägde 2000 kg mindre. “Vid demonstrationen var chefen och personalen mycket uppmärksamma på allt som pågick”, berättar Ole. “Först tittade de på med en bister min, sedan med ett leende … och efteråt sa de att det var det bästa de någonsin hade sett.”

Jag ser mig själv mer som en maskin rådgivare än en försäljare.

OLE MATHIESEN
JOHN DEERE SALES MANAGER GOLF

För Peter och hans företag är det viktigt att ha en partner som delar med sig av sin förmåga att planera framåt och tänka i nya banor. Ole Mathiesen och John Deere ser det som en självklarhet att stödja företaget på olika områden – till exempel med service och reparationer av företagets John Deere maskiner. Precis som många andra maskinstationer tar OKNygaard själva hand om rutinunderhåll och reparationer. Men i stället för att ha verkstäder på alla elva filialerna använder företaget en egen ‘insatsgrupp’: de blå männen.

BLÅTT MÖTER GRÖNT

De blå männen är utbildade mekaniker på OKNygaard som gör kundbesök på fältet, exempelvis när en kniv eller rem behöver bytas. De utför också rutinunderhåll på företagets John Deere utrustning var sjätte eller tolfte månad. Vid behov kontaktar de en expert på John Deere för professionell hjälp och direktbeställning av reservdelar.

     

Som ett serviceföretag, kräver vi också utomordentlig service. Därför kör vi John Deere.

PETER PORUP
DIRECTOR OKNYGAARD
Kommersiell gräsklippning, Gator, återförsäljare, kund, trädgård

MÄNNISKOR I CENTRUM

Denna personliga service är ytterligare ett exempel på hur viktiga människor och deras kompetens är i dagens affärsmiljö. Det är lätt att prata om värderingar och filosofier när verksamheten blomstrar. Men när en värmebölja som den under 2018 slår till, då ser man hur ett företag verkligen ser på sin personal.

I likhet med de flesta maskinstationer har OKNygaard en ‘tid bank’ med extrapersonal som kan kallas in vid behov, medan inkomsten för fast anställda tryggas genom att extra ledighet under lågsäsong varvas med en hel del övertidsarbete under högsäsong. Men företaget gör mycket mer än så. “Vi vill att våra anställda ska utvecklas”, förklarar Peter. “Så vi uppmuntrar dem att fortbilda sig inom företaget, eller till och med omskola sig helt, i stället för att bara sitta hemma.”

Själv har Peter Porup aldrig varit den typen som väljer att bara sitta hemma. Utöver passionen för golf, som Peter delar med sin familj, är han också en entusiastisk (och väldigt duktig) cyklist som älskar mountainbike och långdistanscykling på landsväg tillsammans med andra i den lokala klubben. Ole Mathiesen är snabb att poängtera att detta är ett område där han och hans långvariga kund aldrig kommer bli överens. “Varför svettas från Danmark till Paris när man kan köra en luftkonditionerad bil i stället?”

Kommersiell gräsklippning, kund på en tävlingscykel