• (Andra Länder)
  • |
  • Återförsäljare
/ / / ÖSA-dagen

ÖSA-dagen

Dragningskraften hos den äldre skogstekniken är enorm. Det visades under ÖSA-dagarna i början av oktober då tusentals besökare vallfärdade till Alfta för att återuppleva och minnas gamla tiders skogsmaskiner.

Totalt ett 50-tal historiska maskiner fyllde området vid Skogstekniska i Alfta. Enda representant för dagens skogteknik var en ny John Deere skotare med kranspetsstyrning. Men dessa oktoberdagar fick den finna sig att hamna lite i skymundan. Besökarnas intresse låg huvudsakligen på ett helt annat teknikplan, fjärran från datastyrning, bekväma arbetsmiljöer och häpnadsväckande hög produktion.
Nej, det var ärrade veteraner som BM-230 Bamse, Timmerkalle, Lill- och Stornallar, Skogs-Boxer och många andra modeller som drog. En del maskiner hade endast banden gemensamt med ÖSA och andra ingen koppling alls till den forna maskintillverkaren i Alfta.
– Vi är inte jättehårda på märkestrogenheten, berättar Göran Junevik, en av eldsjälarna i den den tämligen nystartade ÖSA Historiska Förening.
– Det är verkligen jätteroligt att så många plockar fram sina gamla maskiner, sätter dem på en trailer och hjälper oss att fylla utställningsområdet.
Knappt är väl detta sagt förrän dagens sista trailertransport lossas på sin värdefulla last. Bröderna John och Stig Smensgård från Edsbyn gör en magnifik entré med en mäktig ÖSA 260 tvågreppsskördare anno 1984. Du ser den på bilden ovan. Det var för övrigt brödernas tredje maskinleverans till visningen.

Nostalgia event 01

Experter som kan sin sak
I besökarleden fanns många som för en stund återsåg maskinmodeller där de när det begav sig tillbringade tusentals arbetstimmar. Och kunskapen om maskiner är total i varenda konstruktionsdetalj, varje egenhet och varje funktion. Det är fascinerande att lyssna på konversationerna.
– Är inte den här ombyggd, säger någon och pekar på Nallekranen på skotarvagnen.
– Den har väl alltid suttit på taket?
– Nej, säger nästa veteran som vet bättre besked, på de första åtta tillverkade satt kranen faktiskt på vagnen.
– En jeepdunk diesel räckte för ett helt skift, minns någon vid en annan välanvänd skogstraktor.
– Fast å andra sidan var det inte så många pinnar man skotade ut om dagen, tillägger han något eftertänksamt.
Både gammal och ung kom i åtskilliga hundratal redan under de första visningstimmarna på fredageftermiddagen. På lördagen kunde besökarna räknas till flera tusen!
Besökstrycket innebar att den intensiva kolbulleproduktionen fick vidkännas vissa störningar på grund av ingrediensbrist. Besökarna bjöds nämligen på denna skogliga läckerhet. Efter två kompletterande inköpsresor var Alftas livsmedelsaffärer länsade på både  fläsktärning och lingonsylt.

Nostalgia event 02

Mersmak
Nu hämtar ÖSA Historiska Förening andan efter sin andra visning på två år.
Medlemsantalet växte rejält under visningsdagarna. Nu är föreningen uppe i 300 medlemmar. Vill även du bidra till denna skogs- och maskinhistoriska gärning, så mailar du kontaktuppgifterna till lundin.kjell@helsingenet.com.
Medlemsavgiften är endast 100 kronor, och den hundringen får du valuta för!

Nostalgia event 03
Ett hårt uteliv kan som bekant sätta sina spår och patinerade maskiner fanns det gott om på ÖSA-dagarna i Alfta. I viss konkurrens utser vi denna Stor-Nalle till segrare i grenen ”Friluftsliv är inte alltid nyttigt för utseendet.”

Nostalgia event 04
Dekalernas färg må ha blekts och lacken tappat sin lyster. Men en Master är alltid en Master – en maskin med lyskraft.

Nostalgia event 05
Sven-Erik Lindström från Smedjebacken började köra maskin 1960 och jämt 40 år senare pensionerade han sig från entreprenörsskapet. Bland många andra maskiner tillbringade han även åtskilliga timmar i en Stor-Nalle, dock inte den han lutar sig mot på bilden.
– Verkligen kul att se gamla maskiner igen, säger Sven-Erik som hunnit bli 82 år. Som många andra ur sin generation började han med hästkörning på 1950-talet innan mekaniseringen i skogen så smått började komma igång.
3/4-bandaren Stor-Nalle introducerades för övrigt 1964 som efterträdare till Bamse – BM-230. Maskinen på bilden är förmodligen av första årsmodellen då kranen är monterad på vagnen och inte på taket. Det korrekta modellnamnet var SM-360. Därefter följde flera modeller av Stor-Nalle, som SM-660, 661 och 662.

Nostalgia event 06
Välkända Skogstekniska i Alfta har sitt ursprung i ÖSA-skolan som startade 1972. En aktiv part i ÖSA-dagarnas genomförande.

Nostalgia event 07
ÖSA-veteranen och ordföranden i ÖSA Historiska Förening, Karl-Erik Jonson, gräddade kolbullar till ett oräkneligt antal åt ÖSA-dagarnas hungriga besökare. Även ÖSA-veteranen Göran Junevik hann med en fläskladdad pannkaka mellan arrangörsbestyren.

Nostalgia event 08
Två decenniers skotarhistoria från Bamse till ÖSA 260 som lanserades 1976.

Nostalgia event 09
Hur är detta hembygge egentligen konstruerat? Ett par besökare beslutade sig för att kika närmare på ”Trampe”, som ägs av  Rune Hagdemyr i Alfta.

Nostalgia event 10
– SM-460, Lill-Nalle, minns jag mycket väl från min första tid på ÖSA, säger Jan-Erik Grims, tidigare VD för John Deere Forestry. 
Jan-Erik började på ÖSA 1966 och tog då ett av skiften på det arborrverk som användes för håltagning av kraninfästningen på Lill-Nalles tak.

Nostalgia event 11
Det fanns mer än bara historiska skogsmaskiner att vila ögonen på under ÖSA-dagarna. Som denna tändkulemotor av märket Avance och av 1914 års modell. En stationär råoljemotor som bland annat användes för att driva tröskverk. Vikt: 4,3 ton.

Nostalgia event 12
Widar Persson från Alfta hade både ett par traktorer och inte minst motorsågar på plats. Här syns han med en mindre del av sina utställda sågar. Dessa utgör i sin tur endast en liten del av Widars hela samling. Han äger nämligen cirka 2000 stycken motorsågar!

Nostalgia event 13
Olof Sjöland från Dalby utanför Lund går sista terminen på Skogstekniska. Han ser förstås inte minsta likhet mellan skolmaskinernas förarmiljöer och den påvra, dragiga verklighet som rådde i en Buster 400 för åtskilliga maskingenerationer sedan.



 

MER LÄSNING

678 Mini

Roland har kört sin 678 Mini i 30 år.

Läs mer om denna skotarklassiker.