PRESSMEDDELANDE   10 februari 2025

John Deere utökar lösningarna för egenreparationer

service-advisor-remote

Walldorf, februari 2025 – John Deere tillkännager betyande åtgärder för att stödja kunders strävan att själva reparera maskiner, i både lantbruks- och anläggningssektorn. Digitala lösningar kommer att introduceras i USA under andra halvan av 2025. Europeiska lantbrukare kommer också att kunna dra nytta av dessa nya funktioner. Förbättringarna kommer att ge ännu mer stöd åt kunder och oberoende verkstäder, inklusive möjligheten att omprogrammera John Deere tillverkade elektroniska styrenheter.

Det bör noteras att det juridiska ramverket i USA och EU skiljer sig åt i vissa avseenden. EU har infört särskilda bestämmelser beträffande information om reparation och underhåll av fordon (RMI). Ett särskilt juridiskt ramverk gäller inom EU 27, beträffande rätten till egenrepararationer av lantbruksutrustning. I bestämmelserna anges alla uppgifter som ska delas med oberoende aktörer eller verkstäder. Data för många modellår finns tillgänglig på webbsidan John Deere Repair and Maintenance Information. Bland annat har användare tillgång till:

De nya funktionerna ger i första hand utökade reparationsmöjligheter i USA. Emellertid har funktioner också tillkommit i den europeiska lagstiftningen, som även här utökar möjligheterna. En ny funktion är integration i John Deere Operations CenterTM. Det innebär att lantbrukare inte bara kan använda Operations Center för att hantera fält- och maskindata, utan också för maskininformation och -underhåll. Därmed erbjuds en användarvänlig, centraliserad plattform med ett heltäckande utbud av verktyg för maskinernas hela livscykel. De nya funktionerna är:

  • Equipment Mobile ‒ en kostnadsfri app med utförlig maskininformation, inklusive instruktionsböcker och reservdelsmanualer, underhållsscheman, snabbreferens, sökning av felkoder, och programuppdateringar för utvalda maskiner uppkopplade via 4G-nätverk.
  • Shop.Deere.com ‒ för närvarande tillgängligt i Storbritannien och Irland, för att hitta och köpa reservdelar online
  • Snabbreferensguider ‒ erbjuder olika instruktionsvideor och underhållstips
  • Customer Service ADVISOR ‒ kostnadsfria digitala instruktionsböcker för radering och uppdatering av koder, läsning av diagnostiska data, och genomförande av begränsade kalibreringar

Dessa åtgärder visar hur John Deere kontinuerligt arbetar för att förbättra sina produkter. Företaget är redan ledande på att tillhandahålla resurser för egenreparationer. Med de nya möjligheterna kan lantbukare i högre utsträckning själva bidra till maskinernas körtid.