Bilder på både en modern John Deere traktor och originella stålplog

Vår historik

Ända sedan John Deere grundades 1837 har företaget levererat produkter och tjänster för att stödja dem som har rötterna i jorden. Läs mer om vårt förflutna, vad vi lär oss av det och hur vi använder det för att förbättra oss varje dag.

  • 1837

    1837

    I Grand Detour, Illinois, hör John Deere talas om jordbrukarnas bekymmer över att den tjocka präriejorden inte lossnar från deras plogar, som är utformade för den sandiga jorden från USA:s östra del. Det gav Deere idén att framställa en vändskiva i polerat stål från ett trasigt sågverksblad.

  • 1838

    1838

    Smeden John Deere utvecklas till tillverkaren John Deere. Senare skulle han minnas att han byggde 10 plogar 1839, 75 plogar 1841 och 100 plogar 1842.

  • 1848

    1848

    Efter tio år i Grand Detour bildar John Deere ett nytt partnerskap och flyttar till Moline, som ligger vid Mississippifloden, med vattenkraft och transportmöjligheter. Hans moderna plogfabrik fördubblar produktionen året efter.

  • 1852

    1852

    John Deere köper ut sina partner efter oenighet om produktkvaliteten. När han konfronterades av sin partner med påståendet att kunderna skulle köpa vad de än tillverkade, svarade Deere: "De behöver inte ta vad vi tillverkar och någon annan kommer att slå oss och vi kommer att förlora vårt levebröd."

  • 1858

    1858

    Verksamheten vacklar under en nationsövergripande finansiell panik. Manövrering för att undvika konkurs flyttar om ägarskapet och ledningsarrangemanget. John Deere förblir ordförande men ledningsmakten övergår till den 21-årige Charles Deere. Han kommer att driva företaget under de kommande 49 åren.

  • 1863

    1863

    Deere lanserar Hawkeye Riding Cultivator, den första kultivatorn som går att sitta på. En av innovationerna är ett träpligg som går av när det stöter på ett hårt föremål och som på så sätt skyddar vändskivorna. Deere & Company kommer att lansera ett liknande koncept på plogar år 1950 med stenutlösare på plogåsen.

  • 1864

    1864

    John Deere får sitt första patent. Det är för vändskivorna som används för gjutjärnsplogarna. Ett till patent beviljas strax efter, ett tredje följer 1865.

  • 1868

    1868

    Efter 31 år som partnerskap eller enskilt företag bildas bolaget som Deere & Company. Det finns fyra ursprungliga aktieinnehavare, och John och Charles Deere äger 65 procent av aktierna.

  • 1869

    1869

    Charles Deere och entreprenören Alvah Mansur etablerar den första filialen i Kansas City, Missouri. Som delvis självständig återförsäljare fungerar filialen som föregångare till företagets nuvarande distributionsstruktur. Inom 20 år uppstår fem filialer över hela landet.

  • 1873

    1873

    John Deere blir vald till borgmästare i Moline, ett ämbete som han innehar i två år. Han verkar förtjänstfullt för att driva igenom förbättringar inom infrastrukturen, som t.ex. vägar, trottoarer, belysning och avlopp.

  • 1876

    1876

    Deere registrerar varumärket med den hoppande hjorten hos USA:s patentverk. Det är det varumärke som har används kontinuerligt under längst tid bland Fortune 500-företagen.

  • 1877

    1877

    Deere & Mansur Company bildas i Moline i syfte att tillverka majsplanteringsmaskiner. Som separat organisation från filialen i Kansas City med liknande namn skulle den bli en del av Deere & Company 1910. Idag tillverkas det fortfarande planteringsmaskiner på den ursprungliga platsen på John Deere Seeding, Moline, IL.

  • 1878

    1878

    Sulkyplogen Gilpin, som lanserades 1875, besegrar 50 andra plogar vid en tävling under världsutställningen i Paris, och vinner första priset, en Sevres-vas värd 1 000 franc. Antalet sålda enheter ökar till 5 198 året efter och når sin höjdpunkt 1883 med 7 824 exemplar.

  • 1881

    1881

    Deere & Company driftsätter det första kraftverket för elljus i Rock Island Country. En generator, 16 lampor, en omkopplare och 400 elborstar köptes från Brush Electric Company i Chicago och installerades för en totalkostnad på mer än 3 000 dollar. Verket genererade den första elen i området.

  • 1883

    1883

    De fem bäst säljande produkterna mellan 1879 och 1883 är handplogar, Gilpin-sulkyplogar, kultivatorer, vändskiveplogar och harvar. Handplogar står för mer enhetsförsäljning (224 062) än de andra fyra, sammanlagda.

  • 1886

    1886

    John Deere avlider i Moline vid 82 års ålder. Bara några månader innan berättade han för någon att det "under hans långa liv hade varit en stor tröst för honom att veta att han aldrig avsiktligt hade behandlat någon orättvist och aldrig släppt ut en dåligt tillverkad artikel på marknaden."

  • 1892

    1892

    John Froehlich testar den första bensindrivna traktorn. År 1918 skulle John Deere förvärva företagets efterträdare, Waterloo Gasoline Engine Company.

  • 1893

    1893

    Världsutställningen, World's Columbian Exposition, uppförs i Chicago. Charles Deere verkar som en av två företrädare för delstaten Illinois. Han beställer hjortstatyer i koppar, som man fortfarande ser idag utanför många John Deere-lokaler.

  • 1895

    1895

    The Furrow börjar utges som "En tidskrift för den amerikanska jordbrukaren." Tidskriftens läsekrets har växt till 4 miljoner fram till 1912. Idag publiceras den på 14 språk och blir läst i 115 länder, vilket gör den till världens mest spridda tidskrift om jordbruk.

  • 1907

    1907

    Den långtida ordföranden Charles Deere avlider och efterföljs av sin svärson William Butterworth. Under hans 21-åriga ämbetstid skulle årsförsäljningen öka från 4,5 miljoner till 61 miljoner dollar, och Deere skulle bli det ledande företaget i både skörde- och traktorbranschen.

  • 1908

    1908

    För att samordna exporten av utrustning över hela världen bildas John Deere Export Department i New York City. År 1911 blir Frank Silloway koncernchef och reser till Sydamerika, England, Frankrike, Österrike och Ryssland.

  • 1912

    1912

    Efter flera år med konsolideringar och förvärv omfattar Deere & Companys produktsortiment nu bl.a. planteringsmaskiner, transportfordon, släpvagnar, såmaskiner samt hö- och skördeutrustning. Försäljningen ökar från 5,2 miljoner dollar 1910 till 30,7 miljoner dollar 1913.

  • 1918

    1918

    John Deere ger sig in i traktorbranschen. Mitt i lanseringen av den fyrhjulsdrivna traktorn köper Deere Waterloo Gasoline Engine Company, tillverkare av Waterloo Boy-traktorerna. Företaget säljer 5 634 Waterloo Boy-traktorer under sitt första år.

  • 1920

    1920

    Den övermättade och spekulativa traktormarknaden leder till överproduktion och utbredda bedrägerier. Till följd av detta införs Nebraska Tractor Tests för att genomföra industriella prestandastandarder. I test nr 001 prövas en John Deere Waterloo Boy N traktor.

  • 1927

    1927

    Deere lanserar sin första tröska, den s.k. 35-hp nr 2, som finns med 12'- eller 16'-skärbord. Ett år senare tillägger Deere en mindre tröska, nr 1, med 8'-, 10'- eller 12'-knivbalk.

  • 1928

    1928

    William Butterworth utses till ordförande för US Chamber of Commerce. Charles Deere Wiman, en militärpilot som togs ur tjänst efter första världskriget, utnämns till verkställande direktör. Butterworth behåller inflytande genom den nyskapade befattningen som styrelseordförande.

  • 1931

    1931

    Som ett svar på den stora depressionens återverkan tar företaget upp reverser på 12 miljoner dollar från jordbrukare och förlänger betalningstiden för redan köpta traktorer och jordbruksmaskiner. Detta leder till att försäljningen minskar med 86 % mellan 1930 och 1932, men även till en stark lojalitet från jordbrukarnas sida.

  • 1934

    1934

    Trots det kärva ekonomiska läget fortsätter Deere att lansera nya produkter, bl.a. traktormodellen "A". Den liknande, men mindre modellen "B" produceras året efter. De här två modellerna produceras ända fram till 1952.

  • 1935

    1935

    Traktormodellen "DI", John Deeres första traktor enbart för industriell användning, lanseras.

  • 1937

    1937

    Efter den övervunna stora depressionen firar John Deere sitt 100-årsjubileum genom att för första gången i företagets historia överträffa 100 miljoner dollar i försäljningen.

  • 1938

    1938

    Industridesignern Henry Dreyfuss moderniserar "A"- och "B"-traktorerna i samarbete med Deere-ingenjörer. Intresset för attraktiv design förenas med traditionella nyttoinriktade värden som utmärkande för John Deere-produkter.

  • 1942

    1942

    Verkställande direktören Charles Deere Wiman accepterar ett uppdrag som arméöverste. Burton Peek efterträder honom som tillfällig koncernchef. Innan han återvänder till Deere 1944 leder Wiman under en kort tid jordbruksmaskin- och utrustningsdivisionen på War Production Board.

  • 1943

    1943

    Deere tillverkar militärtraktorer, ammunition, flygplansdelar samt frakt- och mobila tvättenheter under andra världskriget. John Deere-bataljonen, som består av anställda och återförsäljare, reparerar pansare i Belgien och Frankrike under kriget.

  • 1947

    1947

    Traktormodellen "M" byggs på nya John Deere Dubuque Works. Två år senare produceras "M"-modellen som en bandtraktor och får beteckningen "MC". När ett frontblad tillförs blir det en bandschaktare. Den mångsidiga produkten är en föregångare till John Deeres verksamheter inom konstruktion och skogsbruk.

  • 1950

    1950

    Bomullsskördaren nr 8 blir den första självgående maskinen för två rader på marknaden. Dess snabbroterande spindlar plockar bara bomullen från de mogna fruktkapslarna under två eller tre skördar. 225

  • 1954

    1954

    John Deere kombinerar skörde- och spritningsfunktionerna för första gången. Ett majsbord för två rader lanseras; tillsammans med den nya tröskan av modell 45 gör det det möjligt för jordbrukaren att skörda upp till 20 hektar majs i en enda omgång.

  • 1956

    1956

    Deere bygger en monteringsanläggning för mindre traktorer i Mexiko och köper majoritetsintressen i en tysk traktor- och skördetrösktillverkare med en mindre närvaro i Spanien. Idag gör John Deere affärer i hela världen, med verksamhet i 35 länder.

  • 1957

    1957

    14T-balpressen producerar välformade, garnbundna balar. Med branschnyheten Balkastare nr 1 kan korta rektangulära balar kastas i en vagn, vilket gör att höskörden för första gången kan utföras av en enda person.

  • 1958

    1958

    Deere lanserar den nya divisionen Industrial Equipment inklusive återförsäljning och en hel produktlinje med byggnadsutrustning. Bandtraktorn 440 är den första av företagets maskiner helt i gult som har byggts specifikt för industriella tillämpningar.

  • 1958

    1958

    John Deere Credit Company, finansiär av inrikes inköp av John Deere-utrustning, startar sin verksamhet. Det nya bolaget konsoliderar finansieringen för filialer och återförsäljare för att erbjuda mer effektiva och konkurrenskraftiga finansieringsmöjligheter.

  • 1960

    1960

    Fyra "New Generation of Power"-traktormodeller stjäl showen på Deere Day i Dallas. Den helt nya produktlinjen med fyr- och sexcylindriga traktorer har mer hästkrafter än de tvåcylindriga modeller som Deere har tillverkat i mer än 40 år.

  • 1963

    1963

    Divisionen Consumer Equipment, dagens grönyteverksamhet, gör entré på konsumentmarknaden med åkgräsklippare och trädgårdstraktorer, med tillbehör som gräsklippningsutrustning och snöslunga.

  • 1964

    1964

    Deere & Company Administrative Center, dagens världshuvudkontor, öppnas. Det har formgivits av den finsk-amerikanska arkitekten Eero Saarinen och kommer att få många arkitektoniska utmärkelser.

  • 1965

    1965

    John Deeres lunnare, Skidder 440, lyfter förarens komfort och säkerhet till en högre nivå, med skyddstak, sidoskydd och bensköld. Den är fyrhjulsdriven, har servostyrning, svänghjul med 42 hästkrafter och "5 ton av avancerad ingenjörskonst."

  • 1966

    1966

    John Deere introducerar det första kommersiellt tillgängliga överrullningsskyddet för jordbrukstraktorer. Senare delar företaget med sig av patentet för denna viktiga skyddsanordning utan vederlag.

  • 1967

    1967

    Tack vare ledade axlar kan förarna arbeta på sluttningar, på kompoststrängar och i diken samtidigt som bakhjulen står kvar på det fasta underlaget.

  • 1971

    1971

    Nothing Runs Like a Deere™ gör reklam för snöskotrar, en ny produkt från John Deere Horicon Works. Denna slogan lever vidare mycket längre än snöskotersortimentet, som säljs år 1984.

  • 1972

    1972

    Fyra nya "Generation II"-traktormodeller släpps ut på marknaden. De nya modellerna ger ökad säkerhet och komfort för föraren tack vare exklusiva förarskyddskåpor, s.k. Sound-Gard-stommar.

  • 1977

    1977

    John Deeres skördare, Tree Harvester 743, förenar gummidäckens hastighet med en boms räckvidd och banar väg för dagens moderna skördare.

  • 1979

    1979

    John Deere introducerar branschens första bomullsskördare för fyra rader. Fälttester visar att den kan öka en förares produktivitet med så mycket som 85 %.

  • 1987

    1987

    Deere firar sitt 150-årsjubileum. Fortsatt låga jordbruksinkomster och lägre försäljning för Deere leder till en nettoförlust på 99 miljoner dollar.

  • 1988

    1988

    Ett gemensamt företag bildas med japanska Hitachi för att montera grävmaskiner i USA.

  • 1992

    1992

    John Deere lanserar serien med Gator-motorredskap. 6x4-modellen rymmer 362 kg i sin lastenhet och kan transportera upp till 544 kg.

  • 1994

    1994

    Den nya traktorn i 8000-serien gör entré och sätter en ny standard för styrning, synlighet, manövrering och styrka. Med traktorn införs ett nytt patenterat chassi som är konstruerat för branschledande vändradier, en ny kraftöverföring och en moderniserad förarhytt.

  • 1996

    1996

    Deere erbjuder den första helintegrerade monitorn för övervakning av utfallet, GreenStar™-systemet, för alla Maximizer™-tröskor i 9000-serien. Den erbjuder direkt avläsning av utfall och fuktighet, justerade positionsuppgifter, databehandling, lagring och överföring samt övervakning av utfallet.

  • 1998

    1998

    Deere förvärvar Cameco Industries, tillverkare av skördeutrustning för sockerrör, och ingår ett partnerskap med Hitachi Construction Machinery Co., Ltd. för att producera skördare som baseras på grävmaskiner. Deere-Hitachi partnerskapet tillverkar produkter i Kanada, Brasilien och USA.

  • 2000

    2000

    John Deere förvärvar Timberjack, en världsledande producent av skogsmaskiner, och Waratah, en tillverkare av skördaraggregat, och blir därmed den obestridda världsledaren inom skogsbruk. John Deere öppnar en ny traktoranläggning i närheten av Pune, Indien.

  • 2006

    2006

    John Deere Tianjin Works, en ny fabrik för kraftöverföringar, öppnar i Tianjin, Kina. Året efter förvärvar Deere en traktorfabrik i Ningbo, Kina.

  • 2009

    2009

    John Deere introducerar branschens första bomullsskördare som skapar runda bomullsbalar i farten. Den innovativa modellen erbjuder skördande utan uppehåll och bomull av högre kvalitet, vilket minskar behovet av annan utrustning för bomullsskörd på fältet.

  • 2010

    2010

    Deere är det första företag som levererar byggnadsutrustning med motorer med över 175 hästkrafter som uppfyller de strikta utsläppsstandarderna US Interim Tier 4. Deeres första sockerrörskördare för två rader lanseras på företagets hittills största produktlansering i Latinamerika.

  • 2012

    2012

    År 2012 fyller Deere & Company sitt 175-årsjubileum sedan företaget grundades. En innovativ respons till jordbrukarnas behov blev grunden till mer än 175 års engagemang för dem som har rötterna i jorden.

  • 2013

    2013

    "The Smithsonian Magazine" väljer John Deeres plog som ett av "101 Objects that Made America." Plogen valdes ut bland 137 miljoner artefakter i Smithsonians 19 museer och forskningscenter för att ingå i en lista över föremål som förändrade historiens gång i USA.

  • 2014

    2014

    John Deeres Intelligent Solutions Group ökar produktiviteten ytterligare genom att integrera teknik i utrustningen. Genom att använda produkter som samlar in, överför, lagrar och analyserar data kan kunderna uppfylla den växande världsbefolkningens behov.

Löpande hjort varumärke

John Deere varumärken

Varumärket med den hoppande hjorten som är en av världens mest igenkända företagslogotyper har varit en symbol för John Deere kvalitetsprodukter i över 135 år. Idag är det den längst använda företagslogotypen som något av de främsta 500 företagen någonsin haft. Här följer berättelsen om dess utveckling.