Lantbruken blir allt större och för effektiv drift behövs mer kraft än någonsin, i samverkan med intelligenta lösningar, som kan erbjuda maximal aktiv körtid och samtidigt lägre driftskostnader. Med en motor på 628 hk max. effekt och e18 växellåda, levererar 9570R behovsanpassad optimal kraft.
Marknadsunik för midjestyrda traktorer, överför HydraCushion fjädringen all denna kraft till marken. Förbättrad hydraulik ger högt hydrauloljeflöde för de tyngsta redskapen vid låga motorvarvtal. Tekniska framsteg vad gäller total fordonskontroll, och exempellös kapacitet i kombination med AMS-teknologi, gör 9R till en av industrins effektivaste fyrhjulsdrivna traktor.
9570R hanterar tunga dragkraftsarbeten som jordbearbetning och plöjning snabbare och kostnadseffektivare än någonsin.
Standard CommandView III-hytten erbjuder oslagbar sikt, förarkomfort, placering av reglage, körkomfort och ljudnivå.
Egenskaper:
ComfortCommand-sätet förbättrar körkomforten och minskar förartrötthet
Inkluderar egenskaper som:
Hydrauluttag och lyft har fingertoppskontroll med paddelspakar för höjning/sänknning och indragning/utskjutning.
Reglage för radio, belysning, roterande varningsljus (om så utrustad), varningsblinkers och värme, ventilation och luftkonditionering (HVAC) är placerade i mitten till höger om CommandARM-konsolen tillsammans med bakre kraftuttaget.
John Deere 9r/9RT-serien traktorer med CommandARM med integrerad Generation 4 CommandCenter-monitor. CommandARM-reglagkonsolen har ett renare och effektivare utförande, med reglagen placerade i funktionsgrupper och bygger på John Deeres historik av intuitiv och ergonomisk placering och användning av olika reglage. CommandARM tillåter en sätesvridning 40 grader åt höger och justerbart läge för att passa förarens önskemål.
Fjärreglage på CommandARM-konsolen inkluderar:
Gasreglage
Gasreglaget har knappar för farthållare och växellådans Eco-inställningar.
Traktorfunktioner
Strax till höger om gasreglaget är AutoTrac-knappen och fyra iTEC sekvensreglage. Bakom iTEC-reglagen finns knapparna för in- och urkoppling av differentialspärren. Differentialspärren kan även aktiveras med fotomkopplaren på hyttgolvet.
Sätesvridning
CommandARM-konsolen följer sätets rörelse med vridning upp till 40 grader åt höger.
Generation 4 CommandCenter har fast justering av traktorfunktioner och kontroller integrerade i CommandARM för att skapa ett steglöst kontrollcenter.
Följande funktioner kan justeras med hjälp av CommandCenter-monitorn:
Fjärrstyrd monitoråtkomst (RDA) kan användas via Generator 4 CommandCenter. Fjärrstyrd monitoråtkomst kopplar ihop gården, återförsäljaren och föraren. Alla ser exakt det föraren ser på GS3 2630-monitorn och Generation 4 CommandCenter från de flesta Internatuppkopplade enheter. Fjärrstyrd monitoråtkomst är tillgänglig på 4600 och 4100 CommandCenter och bidrar till ökad produktivitet med snabbare problemlösning. Genom att använda fjärrstyrd monitoråtkomst kommer kostnaderna för arbete och resor minska, samtidigt som effektiviteten och lönsamheten ökar.
e18 växellådan erbjuder mjuk växling och intuitiva reglage i en driftsäker 18-växlad PowerShift™ växellåda. e18 växellådan med förbättrad effektivitetshanterare är standardutrustning på alla 9-serien traktorer.
e18 växellådan är resultatet av mer än 50 års utveckling av John Deere PowerShift-teknologi. Med mer automatik är e18 lätt att använda för alla slags arbeten och för alla förare, oberoende av erfarenhet. Den har tre lägen: fullt AUTO-läge, anpassat läge och manuellt läge. I fullt autoläge och anpassat läge samverkar motorn och växellådan för att anpassa körhastigheten till fältförhållandena. Dessa två funktioner är idealiska för de flesta förhållanden och använder automatiskt rätt växel. Manuellt läge är perfekt för förare som vill kunna använda e18 som en traditionell PowerShift växellåda och växla och använda gasreglaget enligt önskemål.
Som nästa generation av PowerShift-teknologi, kan e18 hantera plötsliga belastningstoppar som kräver högt vridmoment, med samtidigt bíbehållen snabb och smidig växling.
CommandCenter är traktorns centrala informationssystem, där föraren kan programmera olika inställningar anpassade för ett specifikt användningsområde.
För åtkomst till växellådsinställningarna, tryck på snabbvalsknappen på CommandCenter snabbvalsmenyn.
Växellådslägen
e18 använder tre olika lägen för full samverkan mellan motorn och växellådan: fullt autoläge, anpassat läge och manuellt läge.
I fullt AUTO-läge samverkar motorn och växellådan för att uppnå och bibehålla önskad körhastighet som ställts in av föraren. Traktorn växlar upp och varvar ner automatiskt för att uppnå den effektivaste hastigheten. Föraren har möjlighet att ställa in traktorns max. fram/backhastigheter för att passa det aktuella arbetet. I full AUTO-läge kan föraren justera önskad körhastighet på två sätt, antingen traditionellt med växelspaken eller med justerratten.
I AUTO-läge styrs växlingen av inställd hastighet och inte av vald växel. Det är med andra ord inte nödvändigt att använda växelspaken om rätt körhastighet kan uppnås med ett högre eller lägre motorvarvtal. Effektivitetshanteraren kopplas automatiskt in i AUTO-läge. Det betyder att effektivitetshanteraren aldrig kopplas ur i AUTO-läge.
Anpassat läge fungerar ungefär som fullt AUTO-läge, men låter användaren justera körparametrarna för att passa specifika arbeten. I anpassat läge kan Eco-läget kopplas in och ur för en mera avancerad körning.
Med Eco-funktionen kan man ställa in två min. motorvarvtal. Det görs antingen med ett tryck på ECO-knappen på sidan av gasreglaget, eller genom att välja ECO på växellådssidan i CommandCenter. Föraren kan exempelvis välja att koppla in Eco-läget under transport för att utnyttja ett lägre min. motorvarvtal, och sedan koppla ur det på fältet, som kräver ett högre min. varvtal.
Här kan föraren visa ett fallande motorvarvtal vid automatisk växling, som en procentsats av fullt motorvarvtal. Dessutom kan funktionen för förväntad belastning aktiveras för inkoppling av lyften, inkoppling av hydrauliken eller för båda två.
Manuellt läge
Manuellt läge fungerar liknande en traditionell PowerShift växellåda med effektivitetshanterare (Efficiency Manager).
I manuellt läge hanterar föraren motor och växellåda med växelspaken och gasreglaget.
Effektivitetshanteraren (Efficiency Manager)
Effektivitetshanteraren aktiveras automatiskt i autoläge och anpassat läge. Effektivitetshanteraren kan kopplas in i manuellt läge genom att välja inställd hastighet ett eller två på CommandARM-konsolen. Med justerratten upptill på växelspaken kan föraren ställa in önskad körhastighet för hastighetsområde ett eller två. Effektivitetshanteraren tillåter att växellådan växlar upp eller ner och ändrar motorvarvtalet för att bibehålla inställd hastighet. För att uppnå önskad hastighet, måste gasreglaget vara inställt på max. varvtal.
Inställning av startväxlar
Standardinställning av startväxlar för 9R-serien traktorer är 7F och 2R. Standard startväxlar kan justeras från 1–13F och 1–3R via CommandCenter. Se instruktionsboken för ytterligare information.
9R-serien traktorer ‒ 18-växlars PowerShift- växellåda (PST) med effektivitetshanterare
9R-tabell
Grupp 47 däck |
Grupp 48 däck |
|||
Däckstorlek |
(480R46, 20.8R42, 520R42, 620R42, 710R38) |
(480R50, 520R46, 620R46, 710R42, 800R38) |
||
Motorvarvtal |
2 100 |
2 100 |
||
18-växlad växellåda |
km/h |
mph |
km/h |
mph |
Framåtväxlar |
||||
F1 |
4,0 |
2,5 |
4,2 |
2,6 |
F2 |
4,8 |
3,0 |
5,0 |
3,1 |
F3 |
5,3 |
3,3 |
5,6 |
3,5 |
F4 |
5,9 |
3,7 |
6,2 |
3,9 |
F5 |
6,5 |
4,0 |
6,8 |
4,3 |
F6 |
7,3 |
4,5 |
7,6 |
4,8 |
F7 |
8,0 |
5,0 |
8,5 |
5,3 |
F8 |
9,0 |
5,6 |
9,5 |
5,9 |
F9 |
9,9 |
6,1 |
10,4 |
6,5 |
F10 |
11,0 |
6,9 |
11,6 |
7,2 |
F11 |
12,2 |
7,6 |
12,9 |
8,0 |
F12 |
13,5 |
8,4 |
14,2 |
8,8 |
F13 |
15,0 |
9,3 |
15,8 |
9,8 |
F14 |
16,6 |
10,3 |
17,5 |
10,9 |
F15 |
20,5 |
12,8 |
21,6 |
13,4 |
F16 |
25,3 |
15,7 |
26,6 |
16,5 |
F17 |
31,2 |
19,4 |
32,9 |
20,4 |
F18 |
38,5 |
23,9 |
40,5 |
25,2 |
Backväxlar |
||||
R1 |
3,9 |
2,4 |
4,1 |
2,5 |
R2 |
5,3 |
3,3 |
5,6 |
3,5 |
R3 |
5,9 |
3,7 |
6,2 |
3,9 |
R4 |
8,0 |
5,0 |
8,5 |
5,3 |
R5 |
9,0 |
5,6 |
9,5 |
5,9 |
R6 |
12,2 |
7,6 |
12,9 |
8,0 |
Grupp 47 däck baseras på 710/70R38
Grupp 48 baserad på 800/80R38
9RT- och 9RX-serien traktorer – hastigheter för e18 PowerShift växellåda (PST) med effektivitetshanterare
9RT och 9RX tabell (Max hastighet 40k)
|
9RT |
9RX |
||
Motorvarvtal |
2100 |
2100 |
||
18-växlad växellåda |
km/h |
mph |
km/h |
mph |
Framåtväxlar |
|
|
|
|
F1 |
4,0 |
2,5 |
4,0 |
2,5 |
F2 |
5,0 |
3,1 |
4,9 |
3,0 |
F3 |
5,5 |
3,4 |
5,5 |
3,4 |
F4 |
6,1 |
3,8 |
6,1 |
3,8 |
F5 |
6,8 |
4,2 |
6,7 |
4,2 |
F6 |
7,6 |
4,7 |
7,5 |
4,7 |
F7 |
8,4 |
5,2 |
8,3 |
5,2 |
F8 |
9,3 |
5,8 |
9,2 |
5,7 |
F9 |
10,3 |
6,4 |
10,2 |
6,3 |
F10 |
11,4 |
7,1 |
11,4 |
7,1 |
F11 |
12,6 |
7,8 |
12,6 |
7,8 |
F12 |
14,1 |
8,7 |
14,0 |
8,7 |
F13 |
15,6 |
9,7 |
15,5 |
9,6 |
F14 |
17,3 |
10,7 |
17,2 |
10,3 |
F15 |
21,4 |
13,3 |
21,3 |
13,2 |
F16 |
26,3 |
16,3 |
26,2 |
16,3 |
F17 |
32,3 |
20,1 |
32,2 |
20,0 |
F18 |
39,8 |
24,7 |
39,6 |
24,6 |
Backväxlar |
|
|
|
|
R1 |
4,0 |
2,5 |
4,0 |
2,5 |
R2 |
5,5 |
3,4 |
5,5 |
3,4 |
R3 |
6,1 |
3,3 |
6,1 |
3,8 |
R4 |
7,3 |
3,8 |
8,3 |
5,2 |
R5 |
9,3 |
5,8 |
9,2 |
5,7 |
R6 |
12,6 |
7,8 |
12,6 |
10,3 |
9RX tabell (Max hastighet 30k)
|
9RX |
||
18-växlad växellåda |
km/h |
mph |
Motorvarvtal |
Framåtväxlar |
|
|
|
F1 |
4,0 |
2,5 |
2100 |
F2 |
4,9 |
3,0 |
|
F3 |
5,5 |
3,4 |
|
F4 |
6,1 |
3,8 |
|
F5 |
6,7 |
4,2 |
|
F6 |
7,5 |
4,7 |
|
F7 |
8,3 |
5,2 |
|
F8 |
9,2 |
5,7 |
|
F9 |
10,2 |
6,4 |
|
F10 |
11,4 |
7,1 |
|
F11 |
12,6 |
7,8 |
|
F12 |
14,0 |
8,7 |
|
F13 |
15,5 |
9,6 |
|
F14 |
17,3 |
10,3 |
|
F15 |
21,3 |
13,2 |
|
F16 |
26,3 |
15,5 |
|
F17 |
30,0 |
18,6 |
1953 |
F18 |
30,0 |
18,6 |
1587 |
Backväxlar |
|
|
|
R1 |
4,0 |
2,5 |
2100 |
R2 |
5,5 |
3,4 |
|
R3 |
6,1 |
3,8 |
|
R4 |
8,3 |
5,2 |
|
R5 |
9,2 |
5,7 |
|
R6 |
12,6 |
10,3 |
9RX tabell (Max hastighet 25k)
|
9RX |
||
18-växlad växellåda |
km/h |
mph |
Motorvarvtal |
Framåtväxlar |
|
|
|
F1 |
4,0 |
2,5 |
2100 |
F2 |
4,9 |
3,0 |
|
F3 |
5,5 |
3,4 |
|
F4 |
6,1 |
3,8 |
|
F5 |
6,7 |
4,2 |
|
F6 |
7,5 |
4,7 |
|
F7 |
8,3 |
5,2 |
|
F8 |
9,2 |
5,7 |
|
F9 |
10,2 |
6,3 |
|
F10 |
11,4 |
7,1 |
|
F11 |
12,6 |
7,8 |
|
F12 |
14,0 |
8,7 |
|
F13 |
15,5 |
9,6 |
|
F14 |
17,2 |
10,3 |
|
F15 |
21,3 |
13,2 |
|
F16 |
25,0 |
15,5 |
2000 |
F17 |
25,0 |
15,5 |
1953 |
F18 |
25,0 |
15,5 |
1587 |
Backväxlar |
|
|
|
R1 |
4,0 |
2,5 |
2100 |
R2 |
5,5 |
3,4 |
|
R3 |
6,1 |
3,8 |
|
R4 |
8,3 |
5,2 |
|
R5 |
9,2 |
5,7 |
|
R6 |
12,6 |
10,3 |
Med ActiveCommand styrning har John Deere konstruerat branschens kraftfullaste och mest kompletta styrsystem. ActiveCommand bidrar till minskad styrkraft och förartrötthet, samt ökad förarkomfort och kontroll, både på fältet och på vägen.
ActiveCommand styrning har fyra huvudfunktioner:
*Endast tillgängligt för 9R-serien traktorer
ActiveCommand styrning är felsäkert, vilket innebär att styrningen fungerar även om någon av systemets komponenter havererar. John Deere har lagt stor vikt vid att säkerstlla att föraren kan styra traktorn om något händer med styrsystemet.
Om exempelvis den primära styrenheten slutar fungerar, tar en sekundär styrenhet över. Om strömförsörjningen från växelströmsgeneratorn upphör, tar batteriet över. Om motorn stannar och inte kan försörja systemet med hydraulolja, används en eldriven reservpump för att mata fram oljan.
Systemet består av flera huvudkomponenter:
Hydraulsystem med högt flöde finns som tillval på 9R- och 9RT-serien traktorer utrustade med PowerShift- växellåda (PST), med beställningskod 3270. Hydraulsystemet har ett ytterligare oljeuttag på 215 liter/min för ett total oljeflöde av 435 liter/min. Systemet är idealiskt för hydrauliska fläktmotorer.
9R- och 9RT-serien lantbrukstraktorer har två parallella hydraulsystem. Fördelen är att funktionerna kan delas upp mellan de två systemen. Funktioner som kräver högt flöde och lågt tryck kan kombineras i ett system (t.ex. tryckluftsfläktar och motorer för så- och planteringingsmaskiner). Funktioner som kräver högt tryck och lågt flöde kan anslutas till övriga system (t.ex. höjning/sänkning, in-/utfällning av redskap och konstant djuptryck).
Hydraulsystemet fungerar vid lägre temperaturer, eftersom inte båda hydraulpumparna behöver arbeta under högt tryck. Vanligen genererar pumpar som behöver arbeta både under högt tryck och med högt flöde mycket mer värme än en pump som arbetar med lägre flöde eller under lägre tryck.
Systemet fungerar med två hydraulpumpar:
Systemet rekommenderas för redskap som kräver ett kontinuerligt flöde. När maximal hydraulpumpskapacitet nås fortsätter flera funktioner att arbeta med samma proportionella oljeflöde.
För 9-familjen traktorer finns två belysningspaket:
Hyttbelysningen ger 330 graders belysning och lamporna på huven resterande 30 grader för en 360 graders programmerbar belysning. Därigenom finns inga döda vinklar och belysningen behöver inte justeras. Belysningsutföranden finns för olika användningsområden och ger maximal produktivitet dygnet runt.
Strålkastar är stora och ger optimalt totalt ljusflöde och tillgängligt ljus. Standardpaketet innehåller 65 W halogenlampor, medan premiumpaket innehåller LED-lampor.
Hel-/halvljusen/arbetsbelysningen kan justeras. Se avsnittet ”Elsystem” i instruktionsboken för justering av belysningen.
Belysningsmönstret ger branschledande sikt vid körning på natten. LED-lampor erbjuder maximalt ljusflöde och naturligt ljus för utmärkt fältbelysning och som är mindre ansträngande för ögonen. Premiumpaketet ersätter alla tidigare halogen- och HID-lampor med LED-lampor. De enda lamporna som inte är LED, är halvljusstrålkastarna, de är fortfarande halogenlampor. LED-lampor arbetar vid lägre temperaturer och alla med samma ljusstyrka. Enheten i LED-lampornas täckning ger endast ett slags ljus runt traktorn, vilket är bättre för ögonen, eftersom föraren inte behöver vänja sig vid olika intensitet.
LED-lampor har ett 40 procent bredare ljusflöde och 10 procent bättre täckning bak. LED-paketet kräver 45 procent mindre ampère än standard halogenlampor och har en längre hållbarhet än HID-lampor, vilket leder till lägre ägandekostnader under traktorns livslängd.
![]() |
Justerbar helljusstrålkastare/arbetsbelysning | |
Fäste för registreringsskylt med lampa | ||
Roterande varningsljus | ||
Fast halogenlampa | ||
Justerbar halvljusstrålkastare/arbetsbelysning | ||
Justerbar halogenlampa | ||
Justerbar, mittmonterad halogenlampa | ||
Fast HID-lampa | ||
Justerbar HID-lampa | ||
Mittmonterad varningslampa, körriktningsvisare och breddindikatorer | ||
Gula körriktningsvisare och bromsljus |
Åtta lampor i den främre grillen:
Tio lampor på hyttaket:
Lampor på stänkskärmarna och fällbara yttre positionsljus
Dessutom:
Åtta lampor i den främre grillen:
Tio takmonterade lampor:
Lampor på stänkskärmarna och fällbara yttre positionsljus
Dessutom:
OBS! Belysningspaketen kan variera beroende på region.
Föraren kan snabbt välja belysning på rattkonsolen. Det finns tre inställningar:
På CommandARM™-konsolen finns även snabbvalsknappar för programmerbara belysningskonfigurationer.
På CommandCenter™ kan föraren ställa in två anpassade belysningsinställningar. Föraren kan välja de lampor som behöver vara tända vid ett visst arbete och sedan spara inställningarna. De inställningar som föraren har angivit kan sedan slås på eller av med en knapp på CommandARM-konsolen. På CommandARM-konsolen finns fyra tryckknappar för belysningen:
Också standard på 9-familjens traktorer är en batteribesparande funktion. Med motorn avstängd och ytterbelysningen påslagen, förhindrar den här funktionen att batteriet laddar ur.
När lamporna har varit tända i 30 minuter och nyckeln står i avstängt läge blinkar lamporna fem gånger. Lamporna lyser ytterligare en minut och släcks sedan automatiskt för att skydda batteriet.
Programmerbar säkerhetsbelysning är en annan funktion. Säkerhetsbelysningen gör att lamporna utanför hytten förblir påslagna i upp till 300 sekunder. De kan programmeras i steg om 20 och 30 sekunder.
Strålkastarna kan justeras genom genom att vrida på justerskruvarna. Läs mer i avsnittet ”Underhåll av elsystem” i instruktionsboken.
Tillvalskod | Beskrivning |
7207 | Premiumbelysning |
Traktorprestanda finns tillgänglig på JDLink webbsidan och mobilappen där man kan kontrollera vad som utförs och hur maskinen presterar. Traktorprestanda kan mätas och kontrolleras för specifika maskiner eller en grupp av maskiner för en viss tidsperiod. Historik visas också grafiskt för att återspegla olika trender. Några av de primära prestandaindikatorerna för traktorn är motorvarvtal, motorbelastning, bränsleförbrukning och körhastighet (hjulhastighet).
Med tredje part behörighet till rådgivare, som John Deere återförsäljaren, är råd hur man kan få mer gjort till en lägre kostnad, lätt tillgängligt. Det kan bidra till större utdelning i investeringen av John Deere utrustning och den teknik som inkluderas i basmaskinen eller med tillsvalsutrustning.
JDLink provides fuel guarantee program capability.
Utnyttja JDLink-maskindata för att utföra arbeten med kvalitet och effektivitet. Det förutsätter att kunden vet vilka uppgifter traktorn utför, och när, för att förstå sammanhanget och kunna ta del av diskussionen. Det är information som bidrar till en givande diskussion med återförsäljaren eller föraren hur arbetet kan förbättras nästa dag, vecka eller säsong. En före och efter jämförelse av data och fältresultat kan vara kraftfulla exempel för att visa värdet av att optimera maskinen.
Sådd | Jordbearbetning | Produkttillämpning (våt eller torr) | Balpressning | Transport, frontlastare, övrigt |
Granska körhastigheten för att få en indikation på arbetskvaliteten vid sådd; avstånd och djup. Förstå också vikten av produktivitet kontra mål eller förväntningar.
Granska motorvarvtal så att de är inom förväntade varvtalsområden för tillräckligt hydrauloljeflöde för mängdreglering och avstånd.
Granska den tid somAutoTrac™ automatisk styrning är aktiv för ett konsekvent radavstånd och effektiv användning av bränsle och insatsmedel. |
Granska körhastigheten för att säkra att maskinen arbetar inom rätt hastighetsområde och vid rätt arbetsdjup.
Granska motorbelastning, motorvarvtal och hjulslirning för kunskap om maskin- och redskapsoptimering.
Kontrollera viktbelastning, lufttryck och traktor- och redskapsinställningar för justering och optimering.
Granska motorvarvtal och Field Cruise™ farthållarens systemvarvtal, och aktiv tid för automatisk powershift för att se om föraren arbetar vid rätt motorvarvtal. Granska aktiv AutoTrac tid för överlappning och kostnader. |
Granska körhastigheten så att den inte är för hög för mängdreglering och tillämpning.
Granska motorbelastning och varvtal för att identifiera möjligheter att minska bränsleförbrukning och kostnader. Granska aktiv AutoTrac tid för överlappning och arbetskvalitet. |
Granska körhastigheten för att säkra rätt hastighet för fältförhållanden och förväntad produktivitet.
Granska motor eller kraftuttagsvarvtal för att säkra rätt varvtal för gröda och fältförhållanden, för effektiv körning med traktor och balpress. |
Granska tomgångstid och arbetstimmar för att se om besparingar kan göras beträffande avskrivning och underhåll.
Granska körhastigheter för att säkra att transporter överenstämmer med förväntade väg- eller fältförhållanden.
Granska motorbelastning och motorvarvtal för att säkra en effektiv körning. Granska aktiv tid för effektivitetshanterare, den steglösa växlingens AUTO-läge, och övrigt som kan säkerställa en effektiv körning. |
Maskinstatus – tomgångskörning, arbete och transport visar hur maskinen utnyttjas. Dessa data ger ägaren/förvaltaren möjlighet att analysera hur effektivt maskinen utnyttjas, för att sedan kunna fatta faktabaserade beslut hur man kan förbättra varje maskins produktivitet.
Maskinens utnyttjande via maskinstatus ger ägare/förvaltare en tydlig bild över hur ofta traktorn används för transport, arbete eller tomgångskörning. Information som gör det möjligt för ägare/förvaltare att identifiera sätt att utnyttja maskinen, t.ex. minskad tomgångskörning för att spara bränsle, eller ökad produktivitet på fältet genom minskade transporttider. Genom att granska maskinens tidshistorik kan föraren se olika möjligheter att kunna utföra mer eller minska kostnader som orsakas av onödig tomgångskörning.
Det är många faktorer som påverkar traktorns prestanda och driftskostnader. Lufttryck, viktbelastning, tid för automatiska funktioner, växellåda och andra inställningar, påverkar alla prestandan. Många automatiska funktioner är tillgängliga för att öka förståelsen om prestanda och för att kunna rekommendera ändringar hur traktorn körs.
Historik över motorbelastning gör det möjligt att se om maskinen är optimerad för produktivitet och effektivitet. Diagrammet visar automatiskt skalenligt genomsnitt per vecka, månad eller år, vid val av längre tidsperioder.
Tung dragkraftsprestanda baseras på hur mycket kraft som överförs till marken. Det är därför hjulslirning är så viktigt för utvärdering av prestandan. Hjulslirning i kombination med information om motorprestanda under arbetets gång, kan öka kunskapen om traktorprestandan vid dragkraftsarbeten. Information som hjälper kunder och återförsäljare att tillsammans fatta faktabaserade beslut när man måste ändra viktbelastning, lufttryck och göra andra inställningar för en ökad traktorprestanda. Ändringar som förbättrar traktorns prestanda kan innebära att man utför mer till en lägre kostnad för insatsmedel.
Information om kompatibilitet
Förutom ett JDLink Connect eller JDLink Ultimate-abonnemang, måste traktorn visa hjulhastighet, och antingen radar eller GPS-hastighet, för att kunna fastställa hjulslirningen. Programuppdatering september 2015 gör att traktorer med möjlighet till fullt JDLink-utnyttjande och nödvändig utrustning kan börja samla in hjulslirningsdata. Det inkluderar insamling av alla CAN-datavärden, kompatibla med 30-serien och alla 6R-, 7R-, 8R-, 8RT-, 9R-, 9RT- och 9RX-serien traktorer.
Aktiv tid för AutoTrac mäts även i arbetsstatus för att bidra till ytterligare förståelse om, och effektivt utnyttjande av funktionen. Det kan användas för rekommendationer vid förarutbildning för att förbättra både effektivitet och det uförda arbetets kvalitet. Värdet i procent för aktiv tid kommer att bli högre jämfört med tidigare mätning, som inkluderar alla maskinstatus som visar ej aktiv tid.
Gör det möjligt för föraren att spara och återkalla traktor- och reglageinställningar. Det är möjligt att spara alla eller endast vissa utvalda inställningar. Följande inställningar kan sparas:
Följande diagram ger en överblick av:
Spara inställningar Att spara aktuella inställningar gör det möjligt att |
Ladda inställningar Här väljer man vilka funktionsgrupper som ska laddas |
|
1) Skapa en ny profil | ||
2) Uppdatera senaste profil med aktuella värden |
För båda inställningarna är det möjligt att välja för vilka funktionsgrupper inställningarna ska sparas.
En ny profil, måste ges ett namn.
Fördelar
John Deeres aktiva förarsäte utnyttjar elektrohydraulik i kombination med luftfjädring. Det ger föraren bättre körkomfort, jämfört med säten med standard luftfjädring.
Förarens rörelser kontrolleras för att minska de vertikala rörelserna. Det aktiva förarsätets fjädring kan dämpa förarens vertikala rörelser med upp till 90 % vid normalt traktorarbete.
I systemet finns en hydraulcylinder som är ansluten till en styrventilenhet. De elektrohydrauliska ventilerna i styrventilenheten svarar automatiskt på signaler från två sensorer – en lägessensor och en accelerationsmätare. Signalerna från de två sensorerna reglerar oljeflödet från traktorn till hydraulcylindern och minskar förarens vertikala rörelser.
I John Deeres aktiva förarsäte ingår många av de funktioner som finns i ComfortCommand™-stolen samt ett reglage för hårdheten. Reglaget för hårdhetsjusteringen sitter på vänster armstöd och ersätter flytlägesspaken framtill på ComfortCommand-sätets högre sida.
Hårdhetsreglaget har tre lägen: plus, minus och ett mittläge. Det bidrar till tre hårdhetsnivåer:
Det aktiva förarsätet i läder finns tillgängligt med värmeslingor för ökad komfort och enklare rengöring. När körhastigheten inte begränsas av redskapet kan man med ett aktivt förarsäte köra i högre hastigheter på fältet med totalt bättre körkomfort och ökad produktivitet.
OBS! Det aktiva förarsätet är inte tillgängligt för bandtraktorer.
CommandCenter 4100 och 4600, också kallat Generation 4 CommandCenter, skapar det primära användargränssnittet för 6R-, 7R- och 8R-/8RT- och 9R/9RT-, 9RX-traktorer, F4365 högkapacitets näringsapplikator och 4-serien självgående sprutor. Generation 4 CommandCenter erbjuder en utmärkt och manövervänlig körupplevelse.
Kunden kan förvänta sig ökad produktivitet, och ett enkelt, funktionsanpassat gränssnitt ökar förarens självförtroende. Generation 4 CommandCenter-monitorns förbättrade utförande bidrar också till optimerad körning och maximerad körtid.
Generation 4 CommandCenter inkluderar följande användarvänliga fördelar:
Generation 4 CommandCenter är tillgängliga i följande utföranden:
Kod | Beskrivning |
1823 | 4100 (18 cm) CommandCenter-monitor |
1822 | 4600 (26 cm) CommandCenter-monitor |
För maximerad visning är 26 cm fullfärgsmonitorn med pekskärmsnavigering ett utmärkt val. Med 26 cm monitorn, är rubrikmeny och alla snabbvalsknappar alltid tillgängliga. Föraren kan kontrollera mer information samtidigt på den 26 cm stora pekskärmen.
A. Nästa körsida
B. Statuscenter
C. Utöka snabbbvalsknapparna
D. Meny
E. Körsida
A. Nästa och föregående körsida
B. Statuscenter
C. Snabbvalsknappar
D. Meny
E. Körsida
F. Rubrikmeny
4100 processorn är standardutrustning.
Den erbjuder:
Kompatibilitetskod | Beskrivning |
1945 + 1823 eller 1827 | 4100 processor plus en enkel 18 cm CommandCenter-monitor, eller en 18 cm CommandCenter-monitor med GreenStar™ 3 (GS3) 2630 |
1946 + 1822 eller 1820 | 4600 processor plus en enkel 26 cm CommandCenter-monitor, eller en 26 cm CommandCenter-monitor med GS3 2630 |
Fordon | Modellår | 4100 processor | 4600 processor |
John Deere stora lantbrukstraktorer | |||
6R-serien (AutoQuad™/CommandQuad™ växellådor) | 2015 och senare | Standard | Ej tillämpbart |
6R (steglös IVT™/DirektDrive™ växellådor) | 2015 och senare | Standard | Tillval |
7R | 2014 och senare | Standard | Tillval |
8R/8RT-serien | Mitten av 2014 och senare | Standard | Tillval |
9R/9RT | 2015 och senare | Standard | Tillval |
9RX-serien | 2016 och senare | Standard | Tillval* |
John Deere näringsapplikator | |||
F4365 näringsapplikator | 2017 och senare | Ej tillämpbart | Standard |
John Deeres självgående sprutor | |||
4-serien sprutor | 2018 och senare | Ej tillämpbart | Standard |
*Standard i vissa länder
Dessutom finns en funktionsbaserad hjälp också tillgänglig på samtliga sidor i CommandCenter. Klicka på (i)-ikonen i rubrikmenyn för direkt åtkomst till mer information om den aktuella funktionen.
Diagnosinformation är tillgänglig för bättre förståelse av applikationerna och att de används rätt.
Maskinsidan ger användaren omedelbar information om maskinens status och skick. De värden som visas varierar beroende på använd applikation, men inkluderar typiskt parametrar som motorvarvtal, kylvätsketemperatur och körhastighet. Maskinsidan stöder körsidesmodulerna i layouthanteraren, så att användaren kan överföra specifika maskinparametrar direkt till en körsida.
OBS! Maskininformationen är en delvis ersättning för prestationsmonitorn i tidigare maskiner.
Arbetssidan visar information om maskinens prestation vad gäller arbetet som utförs. Användaren får information om genomsnitt, totaler och produktivitet, t.ex. avverkad areal, genomsnittlig körhastighet och bränsleförbrukning. Arbetssidans värden kan när som helst nollställas av användaren. Specifika värden kan konfigureras av användaren och visas på en körsida.
OBS! Arbetsinformationen är en delvis ersättning för prestationsmonitorn i tidigare maskiner.
Arbetsinställning
Arbetsinställning ger nödvändiga inställningar för sektionskontroll, dokumentation och AutoTrac för sådd på ett specifikt område.
Inställningarna inkluderar:
Snabb åtkomst till arbetsinställningen via en snabbvalsknapp eller monitormeny, gör att förare och arbetsledare snabbt kan granska monitor- och maskininställningarna för att säkra att arbetet utförs på rätt sätt.
Ett Generation 4 CommandCenter består av en processor och en monitor. Två processorer finns som tillval för Generation 4 CommandCenter.
Kod | Beskrivning |
1945 | 4100 processor |
1946 | 4600 processor |
4600 är premium processorn och erbjuds som tillval för alla stortraktorer. Tillgängliga funktioner med premium processorn inkluderar:
*Endast kompatibel med steglös AutoPowr™, e23™ och e18™ växellådor.
Generation 4 CommandCenter har en moduluppbyggd layouthanterare; förare kan enkelt skapa en egen behovsanpassad struktur. Maskinerna är utrustade från fabrik med standard körsidor. Obegränsat antal körsidor kan läggas till Generation 4 CommandCenter baserat på förarens preferenser och behov. Att bläddra mellan sidorna görs enkelt direkt på skärmen, eller med pilknapparna längst upp till höger i rubrikmenyn.
Användare och behörighet
Användar-ID och behörighet gör att ägaren eller förvaltaren kan låsa vissa funktioner för att förhindra oavsiktlig åtkomst och ändring av olika inställningar. Låsfunktionerna hanteras med en ägardefinierad fyrsiffrig kod.
Låsfunktioner finns tillgängliga för:
Återställning av fabriksdata
Lyft
Hydraulik/transmission
Kraftuttag/FieldCruise™ farthållare
Monitor
Maskininformation
Hjälpfunktion och hjälpmeddelande
Det finns olika sätt att få hjälp med navigeringen av Generation 4 CommandCenter direkt på skärmen. Föraren kan använda hjälpikonen på snabbvalsmenyn på menyraden. Den ger detaljerad information om allt från körning till tillämpning. Välj hjälpikonen och navigera till önskat avsnitt.
Med Generation 4 CommandCenter kan GS3 monitorn köras med dubbelt visningsläge.
Generation 4 CommandCenter kan konfigureras för att köras med GS3 2630 John Deere-monitorer som är anslutna till hörnstolpen:
Kod | Beskrivning |
1820 | 4600-monitor med 10-tums display och GS3 2630-monitor |
1827 | 4600-monitor med 10-tums display med en extra 4600-monitor med 10-tums display |
Alla precisionstillämpningar för lantbruk, som AutoTrac™ automatisk styrning, sektionskontroll och dokumentation kan inte köras på båda samtidigt. Med en installerad GS3 2630 hörnstolpsmonitor avaktiveras tillämpningen automatiskt på Gen 4 CommandCenter. Fjärrstyrd monitoråtkomst (RDA) kan köras antingen på GS3 2630-monitorn eller Generation 4 CommandCenter under samma pass.
Aktiveringarna kan inte delas mellan GS3 2630-monitorn och Generation 4 CommandCenter. Den andra GS3 2630-monitorn kräver en egen aktivering för att köra AMS-funktioner.
Traktorfunktionerna är alltid placerade på Gen 4 CommandCenter. För rätt inställning av monitorn med dubbelt visningsläge följ anvisningarna på skärmen.
Backkamerafunktion
Traktorer med en 4100 CommandCenter har en kameraingång och alla större traktorer med en 4600 CommandCenter har fyra ingångar. Föraren kan ställa in ett antal utlösare som automatiskt aktiverar kameran, inklusive backning, kraftuttag, lyft/drag och hydraulspakar. Vad kameran ser visas sedan på CommandCenter-monitorn. Kamera (backkamerasystem) kan beställas genom JD Parts och Agricultural och Industrial (A och I) produkter.
OBS! 6R-traktorer med 4600 CommandCenter har två backkameraingångar.
Fältgränser
Manuella körfältsgränder med Generation 4 CommandCenter eller importera befintlig gränsdragning från GreenStar™ 3 (GS3) 2630-monitorn eller John Deere Informationscentralen. Dokumenterade data från Generation 4 CommandCenter kan användas till att skapa gränser baserat på täckning. Gränser kan dessutom skapas i John Deere Informationscentral baserat på dokumenterade data.
Monitorn använder en strömlinjeformad process som, genom en enklare process och färre steg, genererar yttre och inre fältgränser baserat på täckning. Föraren kan radera inre gränser utan att påverka den yttre gränsdragningen eller vändtegen. Han kan också välja att slå ifrån funktionen vid arbete med sektionskontroll, och samtidigt använda gränserna för fältlokalisering och dokumentation.
Vändtegsgränser kan snabbt skapas genom att helt enkelt ange avstånd eller antal drag från yttre gränsen.
Gränsdragning kan importeras från följande källor:
John Deeres HydraCushion fjädringssystem använder ledande teknik för oöverträffad produktivitetsvinst för kunden. Denna innovativa konstruktion kombinerar ett beprövat fjädringsutförande med fyrhjuldrivna (4WD) komponenter, som använder toppmodern teknik specifikt för tung utrustning.
HydraCushion fjädring finns tillgänglig för följande 9R-modeller.
9R lantbruk |
HydraCushion fjädringssystem |
9420R |
Ej tillgängligt |
9470R |
Ej tillgängligt |
9520R |
Tillval |
9570R |
Tillval |
9620R |
Standard |
HydraCushion fjädringssystem gör att föraren kan bibehålla en hög produktivitetsnivå genom att minska gungning och studsning under transport. Mindre studsning innebär att traktorn överför mer kraft till marken och samtidigt erbjuder en bekvämare körning.
John Deere HydraCusion fjädring har två system:
Hydrauliskt system
Det hydrauliska systemet består av fjädringscylindrar, en styrventilfördelare, en fjädringsspärr och hydrauliska ackumulatorer.
Elektriskt system
Det elektriska systemet innehåller lägesgivare, solenoider för manöverventilerna och en huvudstyrenhet för fullt automatisk styrning av HydraCusion-systemet.
Hur fungerar det?
Det mekaniska, hydrauliska och elektriska systemet samarbetar för att hålla det främre differentialhuset i nivå och vertikalt centrerat i förhållande till traktorramen, oberoende av traktorvikt eller dynamisk belastning. Systemets förmåga att bibehålla en vertikalt centrerat läge ger ett fjädringsrörelse på 10,16 cm. Traktorn har hela tiden markkontakt och kan överföra mer kraft till marken. Fjädringen dämpar gungning och hopp.
Traktorn använder elektronisk styrning och datorstyrning som kontrollerar traktorns funktioner och axellägen. Baserat på denna information aktiverar elsystemet automatiskt hydrauliska funktioner för höjning, sänkning eller oförändrat statiskt läge.
Framaxeln är konstruerad för att kunna hantera ytterligare tillval, t.ex. frontblad eller vagnar.
Bromssystem
Bromssystemet tillämpas proportionellt på fram- och bakaxelbromsarna för att effektivt stanna traktorn. Systemet kräver ingen justering eller andra krav för att använda det extra bromssystemet.
Däckkompatibilitet
HydraCushion fjädringssystem passar inom traktorramens bredd och påverkar varken däck eller viktbelastningskonfigurationer.