På guldjakt

John Deere 1910G i en guldgruva utrustad med Sandvik raiseborrigg

John Deeres skotare 1910G är en best i skogen, men vad kallar man en 1910G som körs i en guldgruva? - Det verkar som att 1910G är ett fullkomligt monster även i gruvtunnlar - det är i alla fall vad erfarenheterna från Lappland skvallrar om.

Kittilä-gruvan i finska Lappland är för närvarande den största guldgruvan i Europa. Gruvan drivs av Agnico Eagle Finland Oy och har en Sandvik Rhino 100 mobil stigortsborrningsrigg – som har en John Deere 1910G som basmaskin. Tuomas Kyykkä representerar TRB-Raise Borers Oy, ett finstk företag som tillverkar och anpassar stigortsborriggar för globala kunder. Enligt Kyykkä erbjöd branschens standardportföljer i fallet med Kittilä ingen fungerande lösning eftersom lastkapaciteten inte var optimal och hyttens funktioner inte var tillräckligt mobila. "I det här konceptet, i en gruva, har du verkligen nytta av en hytt som kan roteras 360 grader", förklarar Kyykkä. Guldgruvan i Kittilä fick sin 1910G år 2017.

Nöjesåk

Enligt Kyykkä har responsen från gruvan varit extremt positiv: förutom mycket bra prestanda och ergonomi är 1910G ett ”rent nöje” att använda. "Det är ganska tydligt att det är den maskin som förarna gillar bäst, med en nivellerande hytt och utmärkt runtomsikt", säger Kyykkä. "Det är klart att arbetspass på åtta timmar är mycket enklare, ergonomiskt sett, när du har förmånen att få köra en 1910G hela dagen." 1910G är dock inte den första 1910-maskinen som har anpassats i Kittilä. Det visade sig att 1910E passade guldgruvan perfekt redan när företaget pratade med John Deeres experter i Tammerfors i Finland i början på 2010-talet.

Går på djupet? 

1910E var tillräckligt snabb för att kunna användas i alla slags gruvor och även den hade en roterande och nivellerande hytt som gör den till den perfekta matchningen för krävande gruvförhållanden. Nästa steg: John Deeres personal i Joensuu, Finland, förberedde 1910E, tog bort kranen och lastutrymmet samt sänkte chassit. Efter det fortsatte TRB-Raise Borers arbetet med att modifiera 1910E ytterligare och utrustade basmaskinen med sina lösningar. "Vi har även gjort en del förändringar inne i hytten, som att installera vårt styrsystem och att lägga till fler skärmar", säger Kyykkä.

Ökar produktionen

Den nya ”Deer Rhino” transporterades till Lappland med höga förväntningar 2014 – och det visade sig inom kort att stigortsborriggen verkligen gjorde skillnad genom att öka den dagliga produktionen markant. 1910E-modellen har visat sig vara mycket pålitlig med minimal stilleståndstid. Detta innebar att det snart var dags att köpa in ytterligare en arbetshäst, när 1910G gjorde entré tre år senare. Enligt Kyykkä är de båda raiseborriggarna mycket mångsidiga, kan borra uppåt eller nedåt, och är utrustade med fyra olika borrmoduler. "Borrarna kan enkelt bytas ut också – till och med för någon som kör maskinen för första gången, det tar bara cirka två timmar att göra det", säger Kyykkä.

 

In The Forest 2/2020