9009A TerrainCutRuffklippare
- Fem 69 cm oberoende rotorklippdäck med totalt 2,74 m klippbredd
- Djupt klippdäck och exklusivt bakutkast
- Enkel klipphöjdsinställning utan verktyg
- LoadMatch™ för utmärkt klippkvalitet och körning i sluttningar
Tills nu, har användning av bredrotorklippare i ruffen förknippats med sämre klippkvalitet. Med 9009A TerrainCut ruffklippare, kan du nu maximera både produktivitet och klippkvalitet. 9009A har fem 69 cm breda oberoende rotorklippdäck med en total klippbredd på 2,7 m. De ger den produktivitet som behövs vid klippning av ruffen, hela dagen.
Klippkvaliteten hos 9009A ligger långt före konkurrenterna, med ett djuppressat klippdäck och ett innovativt bakutkast som ger bättre spridning och ett renare snitt. Klipphöjden justera enkelt utan verktyg.
9009A TerrainCut™ ruffklippare är utrustad med fem 69 cm (27 tums) djuppressade rotorklippdäck för överlägsen produktivitet och styrka. Rotorklippdäcken lämnar utomordentliga prestanda för en mängd olika grästyper, inklusive gräs för den varma och svala säsongen.
En stark, djuppressad 3,4 mm tjock skalkonstruktion utgör en integrerad del av det hållbara däcket. Den djuppressade konstruktionen använder sig av en enda stålplåt när skalet formas vilket ger konstant styrka överallt på klippdäcket. Detta är utgångspunkten för styrkan och hållbarheten i klippdäckets konstruktion.
Däcket är omgivet av en kraftig ram av stål som är konstruerad för att skydda däckskalet. Allt börjar med ramen längst upp på däcket som i sin tur är fastskruvad på skalet för att ge extra skydd. Konsolerna för främre och bakre rullen är fastsatta i ramen, så när de främre och bakre rullarna stöter emot ett hinder, överförs kraften genom ramen i stället för genom däcksskalet. Denna design minskar även avståndet från knivspetsen till klippdäckets yttre kant för att medge tätare trimming runt föremål som träd och staket.
En vinklad hasplåt mellan främre rullen och däckskalet hjälper dessutom till att skydda däckets framkant i svår terräng som trärötter och andra föremål. Hasplåten hjälper till att skjuta däcket över föremålet för att förhindra att klippdäckets framkant ska beröra hindret och skada däcksskalet. Klippdäckets sida har också ett extra skydd för att öka slitstyrkan genom en 38 mm hög och 12,7 mm tjock stålskena som är svetsad mot däckets kant.
Rullkonsolerna är tillverkade av stålgjutgods med förlängda hus för att ge ett effektivt skydd av rullens lager mot många sorters skräp. De stora främre rullarna är smörjbara för att hålla vatten och skräp borta och lagren hålls på plats med låsringar, vilket ökar frontrullarnas hållbarhet och livslängd.
De 69 cm (27 tum) breda klippdäcken på TerrainCut™ ruffklippare har en design där bakutkastet har ett asymmetriskt urtag och en gjuten spridare som ger ett bättre luftflöde, med förbättrad spridning av klippet och högre klippkvalitet som resultat.
Däcksskalets unikt formade urtag omfattar en kraftigt rundad öppning på ena sidan som gradvis övergår till en större öppning på urtagets andra sida, vilket får gräset att kastas ut ur klippdäcket jämnt med märkbart minskad risk för igensättning av klippdäcket. Designen innefattar en däcksstruktur längs botten av utkastet som sänker bullernivån, utan att inverka negativt på klippkvaliteten. Den fungerar dessutom som fotskydd vilket eliminerar behovet av ett externt skydd som kan orsaka att gräs klumpas utvändigt och med tiden faller ner under klippdraget.
När det asymmetriskt formade utkastet på däcksskalet används i kombination med den asymmetriska utkastkanalen, utklassar detta klippdäck konkurrenternas klippkvalitet, genom att klumpbildningen minimeras tack vare mjuka övergångar och spridning av det utkastade materialet i ett bättre fördelat mönster.
Den förbättrade spridningen leder till mindre rensning och renblåsning, varför maskinen kan klippa tidigare på dagen samtidigt som både tid och arbetsinsatser sparas.
Rekommendationen att klippa högst en tredjedel av grässtråets längd tillsammans med vassa knivar är nyckeln till förbättrad klippkvalitet och spridning. Vid tider med kraftig gräsväxt kan tätare klippningar krävas eller att klipphöjden ökas för att förbättra spridningen av klippet.
Lösenordskyddad TechControl display medger snabb inställning eller ändring av hastigheten vid klippning, hastigheten vid vändning eller transporthastigheten för att begränsa variationer i prestandan med olika förare.
Snabb justering av klipp- eller transporthastigheten för att säkerställa att klipphastigheten är den rätta vid föränderliga förhållanden. Inställningen kan ändras exakt med hjälp av en hastighetsapp på en smarttelefon eller GPS-enhet.
Använd TechControl för att sakta in maskinen vid kurvtagning och samtidig klippning för att skydda turfen mot nötning och förare som svänger aggressivt.
Regleringen av vändhastigheten går i ingrepp i klippläget när klippenheterna lyfts för vändning. Efter vändningen när klippenheterna sänks ner återgår maskinen till den hastighet som är inställd som klipphastighet.
Vändhastigheten är ett procenttal av klipphastigheten. När den är inställd på 100 procent, är vändhastighetskontrollen inaktiverad och medger att 100 procent av klipphastigheten används vid vändning. Är vändhastigheten inställd på 50 procent är endast 50 procent av klipphastigheten tillåten vid vändning.
Här ges ett exempel:
Klipphastighet = 9,66 km/h
Vändhastigheten inställd på 50 procent
Maximal vändhastighet kommer att vara 4,83 km/h
Välj ur en lista mellan flera språk som kan användas till TechControl.
Varningsmeddelanden till föraren är inbyggda i TechControl och kommer att varna föraren om ett problem skulle uppstå under arbetet.
Beskrivning |
Hydraulik, överhettning |
Hydrauloljefilter igensatt |
Motoroljetryck för lågt |
Motortemperatur |
Klippenhetens motor |
Batterispänning |
TechControl förfogar även över en inställning av viktöverföringen för 9009A TerrainCut™ ruffklippare. Viktöverföringssystemet ger banchefen möjlighet att anpassa maskinen till förhållandena på banan. Viktöverföringen medger att vikt flyttas från rotorklippdäcken till drivhjulen vilket förbättrar dragförmågan i kuperad terräng.
Systemet kan ställas in i fem olika lägen: 0, 1, 2, 3, och 4.
Viktöverföringens grundinställning ska vara två eftersom detta representerar inställningsområdets mitt, vilket ger utmärkt dragförmåga samtidigt som klippdäcken har god följsamhet mot marken.
Höj siffran för att lägga mera vikt på drivhjulen om extra dragförmåga behövs. Om bättre konturföljning önskas, ska siffran minskas för att öka klippdäckens följsamhet. Inställningen 0 betyder att ingen vikt överförs från klippdäcken till drivhjulen.
Klippdäckens sänkhastighet kan ställas in på lägre värden på mjuk turf. Detta förbättrar förmågan att reglera hastigheten på klippdäckens nedsäkning till marken för att säkra en högklassig klippkvalitet.
A-modellerna av PrecisionCut™, E-Cut™ Hybrid och TerrainCut™ klippare är försedda med modernaste teknik för avancerad diagnos genom TechControl-displayen. Nästan all diagnos utförs medan föraren sitter i förarsätet.
TechControl har en maskinmonterad visuell diagnosmodul som ger en snabb och enkel diagnos av maskinen, vilket maximerar drifttiden. Tack vare detta system kan teknikern se elsystemets ingångar och utgångar. Teknikern har också möjlighet att avläsa lagrade styrdonskoder på maskinen för att underlätta felsökning av problem som kan ha uppstått ute på banan.
TechControl visar även information om underhåll av hydraul- och motorolja med hjälp av servicetimer som larmar när tidpunkten har kommit för att utföra erforderlig service.
eHydro drivsystemspump och hjulmotorer i A-modellen tar prestanda, dragförmåga och körning upp till en högre nivå. Detta är kombinerat med det standardmässiga GRIP-systemet som reducerar hjulspinnet genom att leda flödet från framhjulet till motstående bakhjul.
Systemet är konstruerat för att ta sig an de mest utmanande banförhållanden. Dessa förbättringar av drivsystemet gör 9009A idealisk för ondulerad terräng och har där överlägsen prestanda och dragkraft ute på banan.
Framdrivningssystemet i A-modellerna drivs av en servostyrd hydrostatpump. Regleringen av pumpen sker inte längre med mekaniska länkage utan i stället elektroniskt. Designen har minskat drivsystemets komplexitet, vilket innebär att det inte längre finns något länkage att justera eller reparera, rutinunderhållet har minskat och i stället har man fått en pålitlig drift dag in och dag ut.
Slutresultatet är fler alternativ för klippning i varierande terräng i stället för att bara köra rätt upp och ner. Vid klippning av sluttningar i en vinkel ser det standardmässiga GRIP-systemet till att däcken på bergsidan bibehåller dragförmågan till skillnad från de mekaniska system som används på andra ruffklippare. Detta ökar produktiviteten när det är trångt och minskar skador på turfen genom slirande hjul
Även föraren kommer att dra nytta av eHydro. Pedalkraften har reducerats, vilket minskar belastningen på foten vid många timmars klippning.
En gemensam nämnare för alla John Deere golfklipparprodukter, haspel eller rotor, är att inställningar kan göras snabbt och enkelt. 74000A, 8800A och 9009A TerrainCut golfklippare är inte annorlunda. Alla inställningar av klipphöjden kan genomföras med ett enkelt verktyg som använder ett innovativt spärrhakesystem.
Ändringar av klipphöjden på roterande däck sker sällan, och kunderna har uttryckt att de föredrar ett system som använder verktyg med en mer positiv klämkraft för att hålla kvar verktyget och hålla klipphöjden konstant under tuffa förhållanden. Med den verktygsstyrda konstruktionen finns det inga handmanövrerade spärrar som kan lossna med tiden. Istället används en bult och en mutter för att klämma fast justeringen på ett mer positivt sätt. Däcket har fortfarande ett utskärningssystem med pekare och numrerade indikatorer för klipphöjden.
För att justera däcket krävs (2) 15 mm skiftnycklar eller honstift, en för att lossa muttern på insidan av justeringsanordningen och den andra för att hålla fast bulthuvudet. Systemet behöver bara lossas tillräckligt för att lossa tänderna från skårorna, men behöver inte tas bort helt och hållet för att utföra justeringarna. Detta gör det möjligt för rullar att rotera uppåt och nedåt fritt och enkelt.
Sök upp klipphöjdsindikeringen på insidan av justerarmen och rikta in spetsarna eller använd justerarmens överkant för att rikta in mot höjden på skalan placerad på utsidan. Aktivera spärrhakarna igen och dra åt.
Justeringarna måste genomföras på både den främre och bakre rullen, och båda rullarna har samma justeringsprocess. En etikett med klipphöjderna är också placerad baktill på däcket för att fungera som vägledning för klipphöjdsinställningen.
Klipphöjden kan ställas in från 19 till 102 mm i steg om 6,4 mm.
Om det har gått lång tid mellan justeringarna av klipphöjden och skräp gör det svårt att lossa den, finns det ett spår i gjutningen där en skruvmejsel med platt huvud kan föras in för att hjälpa till att lossa den tandade gjutningen från skårorna. Eller tekniker kan trycka i slutet av den gängade änden på bulten för att hjälpa till att koppla från.
För överlägsen drivning med en äkta hydraulisk fyrhjulsdrift (4WD), är GRIP allhjuls drivsystem standardutrustning på 8800A och 9009A TerrainCut™ ruffklippare. Detta system reducerar hjulspinnet genom att leda flödet från framhjulet till motstående bakhjul.
Om till exempel höger framhjul börjar slira, leds hydraulflödet över till vänster bakhjul för att behålla greppet i drivningen. Genom att leda flödet diagonalt till motstående bakhjul behåller systemet markgreppet inte bara vid körning uppför en backe, utan även vid körning på skrå.
GRIP allhjuls drivsystem är alltid inkopplat när man kör framåt med 8800A och 9009A TerrainCut ruffklippare. Det behövs ingen elektronik för att koppla in 4WD-systemet, vilket förenklar elsystemet och konstruktionen av ventilen baktill på maskinen.
För backning finns en standardomkopplare, som kopplar ur 4-hjulsdriften. Omkopplaren känner av att backpedalen har trampats ner och stänger av flödet till bakhjulsdrivningen. På så sätt kommer framhjulen att driva och göra hela arbetet vid backning, i stället för bakhjulen, och minimerar på så sätt hjulspinnet och skador på turfen, när man backar uppför en sluttning.
Slutresultatet är fler alternativ för klippning i varierande terräng och inte bara köra rätt upp och ner. Vid klippning av sluttningar i en vinkel ser GRIP-systemet till att däcken på bergsidan bibehåller dragförmågan till skillnad från de mekaniska system som används på andra ruffklippare. Detta ökar produktiviteten när det är trångt och minskar skador på turfen genom slirande hjul.
LoadMatch är en elektronisk inställning genom TechControl-monitorn som gör det möjligt för exempelvis banchefen att kontrollera hur maskinen körs ute på banan.
De flesta förare klipper så fort som klippinställningen medger, och håller körpedalen helt nertryckt hela tiden. Under vissa förhållanden kan detta dock leda till dålig kvalitet.
Ett exempel är när du ligger efter med klippningen på grund av dåligt väder. Gräset är långt och saftigt och för att klippa denna mängd på en gång korrekt, borde föraren sänka hastigheten. Klippenheterna kan då arbeta med korrekt varvtal, bearbeta gräset och klippa det korrekt i ett drag. Om hastigheten inte minskas leder det till oklippt gräs och ett ojämnt utseende. Detta påverkar utseendet efter klippningen och försämrar också produktiviteten genom att du måste klippa en andra gång för att det tjocka gräset ska klippas korrekt.
LoadMatch-funktionen kompenserar maskinens hastighet för att effekten ska överföras till klippenheterna. I en situation med långt, tjockt gräs enligt beskrivningen ovan med LoadMatch inkopplad, kan föraren fortfarande hålla körpedalen helt nedtryckt, men maskinen kommer att känna av lasten och sänka hastigheten för att gräset ska klippas korrekt under draget. Om belastningen sjunker, kommer maskinen att återgå till den normala klipphastigheten.
LoadMatch flyttar över ansvaret för klippkvaliteten till chefen, i stället för att lägga det på föraren.
Funktionen AutoPedal reglerar motorvarvtalet och maskinens transporthastighet genom eHydro™ fotpedalreglage. AutoPedal liknar gaspedalens funktion i en bil; ju mer framåtpedalen trycks ner, ju fortare kör maskinen och ju högre blir motorvarvtalet; trycks pedalen ner mindre, minskas maskinens hastighet och sänks motorvarvtalet.
På konventionella maskiner, regleras motorvarvtalet av föraren med hjälp av ett manuellt eller elektriskt/manuellt gasreglage. Förarna utbildas att alltid köra motorn med fullt gaspådrag. Men att köra med fullt gaspådrag betyder att motorn körs med maximalt varvtal, vilket ökar ljudnivån och bränsleförbrukningen.
Med AutoPedal-systemet körs motorn bara med det varvtal som behövs, vilket innebär att när förarna transportkör runt banan, är inte motorvarvtalet högre än vad som behövs för transporthastigheten. Om föraren närmar sig spelare och stoppar, sänks motorvarvtalet till tomgång. Detta gör transportkörningen tystare och eftersom inte motorn körs med högsta varvtal hela tiden sjunker bränsleförbrukningen.
När föraren har kommit fram till stället som ska klippas, och aktiverar klippströmställaren på CommandARM™-reglagen, ökas motorvarvtalet automatiskt till fullgas för klippning.
8800A och 9009A TerrainCut™ ruffklippare lägger ränder på ruffen som är lika raka som på greenerna. 8800A och 9009A TerrainCut ruffklippare använder samma typ av styrcylinder, som finns på 2500B PrecisionCut™ greenklippare, 2500E E-Cut™ Hybrid greenklippare, PrecisionCut och E-Cut™Hybrid fairwayklippare och kan därför klippa de rakaste linjerna bland alla ruffklipparna som finns i branschen idag.
Traditionella hydraulcylindrar har en kolvstång enbart i cylinderns ena ände. Cylindern på 8800A och 9009A TerrainCut ruffklippare har en kolvstång som går genom cylinderns båda ändgavlar. Detta utjämnar volym och tryck på båda sidor av kolven och hjälper på så sätt föraren att klippa en spikrak linje med mycket lite besvär.
Systemet utjämnar också styrkraften, vilket betyder lätta svängar oavsett om du svänger åt höger eller vänster.
Styrsystemet handlar om beprövad teknologi, inte bara i själva cylindern, utan också i länkaget som förbinder cylindern med de styrande hjulen. Länkaget på 8800A och 9009A TerrainCut ruffklippare har använts till John Deere Golf sedan 2008 och är gemensamt med de populära John Deere kompakttraktorerna i serie 5000, som redan har bevisat sin pålitlighet och hållbarhet hos förare överallt i världen.
9009A TerrainCut™ ruffklippare har den lägsta vikten av 27 ruffklippare med fem klippenheter. Den lägre vikten hjälper till att minska det totala hjultrycket på fin turf och minskar markpackningen och stressen på turfen. Förutom att ha lägre vikt är 9009A försedd med däcktypen 26.5x12-12 turfdäck för lågt marktryck och maximal dragförmåga under svåraste förhållanden. Denna kombination ger ett starkt kraftpaket med låg packning av marken.
Det fabriksstandardiserade systemet för viktöverföringsreglage förbättrar klipparens dragkraft eller konturföljningsförmåga genom att skapa en hydraulisk begränsning i lyftsystemet som gör att en liten mängd vikt kan överföras från däcken till drivhjulen. Det finns fem nivåer av viktöverföring som kan justeras direkt via TechControl.
En lägre inställning kommer att överföra mer vikt till klippdäcken, vilket gör att de kan följa markens konturer mer effektivt. Å andra sidan kommer en högre viktöverföringsinställning att lägga mer vikt på drivhjulen, vilket förbättrar backklättringsförmågan. Om arbetsledaren möjliggör åtkomst till funktionen kan förare maximera prestandan baserat på aktuella klippförhållanden genom att välja den optimala nivån, utan att behöva ange ett lösenord.
*Höga viktöverföringsinställningar saktar ner däckets sänkhastighet i klippförhållandet, vilket orsakar en fördröjning vid klippning över toppen av kullar.
Finansieringslösningar
Att ta väl hand om grönytor är viktigt för dig – att kunna erbjuda finansiering är viktigt för oss.
Kontakta en återförsäljare för en finansiering av kompakttraktorer, gators, golfmaskiner,
X700- och X900-seriens klippare, 1500/1600-serien och Z997R som är anpassad efter just dina
affärsbehov.
0,99% - 5 år*
Rörlig ränta – handpenning 15%
Erbjudande gäller för perioden
01/12/2017 - 30/04/2018
*Värden för motoreffekt och vridmoment är angivna av motortillverkaren och får endast användas i jämförande syfte. Det verkliga effekt- och vridmomentuttaget kommer att vara lägre. Se motortillverkarens webbsidor för ytterligare information.