Självgående tröskor, 1947‒2022

Mat åt helavärlden

Utvecklingen av den självgående tröskan har förändrat livsmedelsförsörjningen i världen. Idag skördas mer än hälften av världens spannmål med John Deere tröskor. Historien om deras framgång, från den allra första, modell 55, till dagens X-serie, handlar om teknisk innovation och högkvalitativ kundsupport via ett professionellt återförsäljarnätverk.

  • 1947 När allt började

    Utformningen av modell 55, John Deeres första självgående tröska, gör den till föregångaren till dagens tröskor. Föraren sitter centralt, högt upp, med god överblick över inmatningshuset och det 3,7 meter (12 fot) breda skärbordet. Motorn är placerad bakom föraren, nära bakhjulen. Spannmålstanken sitter nära framaxeln där den ger stabilitet, och den extra tyngden över framaxeln ger extra dragkraft, så att bakhjulen blir styrhjul. Modell 55 avverkade cirka 1,6 ha/h, att jämföra med 12 ha/h för dagens X-serie, men på sin tid effektiviserade den skördearbetet kolossalt.

  • 1970 Quik-Tach skärbordstillkoppling

    På de tidiga tröskorna var skärbordet integrerat i inmatningshuset och att växla mellan grödor kunde ta mer än en timme. Under transportkörning till fältet var skärbordet tillkopplat, vilket begränsade bredden till 2,55 m i Europa. Quik-Tach systemet, som introducerades på 3300‒7700 tröskorna, innebar att skärbord kunde bogseras bakom tröskan och kopplas till på fältet på bara några minuter. Det möjliggjorde bredare modeller med högre kapacitet som kom att fördubbla tröskornas kapacitet under loppet av ett decennium.

  • 1982 Integrerad hytt på 1000-serien

    De första hytterna kom på 1960-talet, först i form av tillvalsutrustning. Utformningen var sådan att de skyddade föraren från damm, men de var också bullriga, och olidliga om det var riktigt varmt ute. Inte förrän 1982 och 1000-serien såg man en tröska med en hytt som dagens förare skulle kunna känna igen sig i. Den var tystare, med en mer genomtänkt arbetsmiljö, utrustad med luftkonditionering, och gav möjlighet till ett ökat antal elektriska system under åren som följde.

  • 1996 StarFire™ positionsmottagaren som prototyp

    John Deere inledde ett samarbete med NASA:s Jet Propulsion Laboratory i mitten av 1990-talet i syfte att utveckla ett positioneringssystem för tröskor. En investering i ett nätverk av markbaserade referensstationer krävdes för att korrigera satellitsignalen i förhållande till störningar orsakade av jonosfären och andra fenomen. Denna prototyp, internt kallad ”green eggs and ham”, ledde till lanseringen av det första StarFire™ systemet 1998, med en signalnoggrannhet på 30 cm. Utvecklingen har sedan dess gått stadigt framåt, och den senaste StarFire™ 7000-mottagaren ger en signalnoggrannhet på 2,5 cm.

1954 Sluttningsskördetröska

1954 Sluttningströska

Den nivåreglerande 55H-tröskan byggde på John Deeres expertis inom sluttningströskor, en process som började redan med den hästdragna modellen 36B år 1936. Reklamfilmer betonade många funktioner som dagens förare skulle känna igen: servostyrning med bara ett finger, kraftfulla skivbromsar och markdrivning med variabel hastighet.

1963 Band

1963 Band

De första banden var en utveckling av de som fanns på anläggningsmaskiner. Stålplattorna måste smörjas regelbundet och transporthastigheterna var låga. Ovan ser vi hur en bandtröska användes till risskörd i Italien. Den triangulära profilen känns igen även på dagens band, men det tog mer än 40 år innan en tillförlitlig gummikonstruktion skulle bli tillgänglig.

1992 Världens första hybridtröska

1992 Världens första hybridtröska

CTS-tröskan (Cylinder Tine Separator) var utrustad med en stor tröskcylinder och slagsko fram, med två rotorer som gav en sekundär urtröskning. Den förblev världens enda hybridtröska fram till 1996 när John Deeres patent gick ut. Det kompakta, smala chassit gav exceptionell genomströmning och tröskan säljs fortfarande i Asien för skörd av ris.

1999 GreenStar™ 1-monitor

1999 GreenStar™ 1-monitor

Med parallellspårning fick föraren verkligen koncentrera sig för att hålla tröskan i raka spår . Det var inte förrän 2002 som man i och med AutoTrac™ kunde uppleva automatisk guidning på riktigt. Monitorn innehöll också program för skörde- och vattenhaltsmätning samt skördekartering, och många används än idag.

2006 Maskinuppkoppling

Med de tidiga tröskorna användes flaggor för att signalera vilka tröskor som var i behov av tömning. Sedan kom kortvågsradio och mobiltelefoner. MTG-tekniken är de senaste 20 årens viktigaste skördeinnovation. Genom att överföra realtidsdata om maskinposition och -prestanda för fjärrövervakning, har JDLink™ totalt ändrat förutsättningarna för arbetsplanering, skördelogistik, och mycket mer.

2010 500 000:e skördetröskan

2010 Den 500 000:e tröskan

Greg Briggs från Cisco, Illinois tog emot den
500 000:e John Deere tröskan, en 9870 STS den 20 maj 2010. Singeltandseparering innebar en stor förändring gentemot det traditionella skakarsystemet och är så framgångsrikt att det lever vidare än idag i S-serien tröskor, världens populäraste tröska.

  • 1947 - Modell 55

  • 1964 - 330/430

  • 1964 - 530/630/730

  • 1972 - 900/905-serien

  • 1987 - 1100-serien

  • 1992 - 2000-serien

  • 1998 - CTS-serien

  • 2007 - T-serien

  • 2007 - S-serien

  • 2020 - X-serien