Nyheter och information 2015

JOHN DEERE INTRODUCERAR OMARBETAD ROTERANDE HYTT, CH9-SKÖRDARKRAN OCH ANDRA FÖRBÄTTRINGAR SOM ÖKAR PRODUKTIVITETEN OCH DRIFTSÄKERHETEN

Att John Deere-skogsmaskinernas förarkomfort och produktivitet är i en klass för sig kan man tacka E-seriens medsvängande och nivellerande hytt, som lanserades 2008. När hytten automatiskt följer kranens rörelser har föraren alltid bästa möjliga sikt över arbetsområdet. Den automatiska nivelleringen i sin tur garanterar att föraren hela tiden sitter rakt även när maskinen arbetar i sluttande eller ojämn terräng.

John Deere 1110E IT4 Produktionsstart för omarbetad roterande hytt i vår

Den roterande och nivellerande hytten har förbättrats på en rad punkter. Många av dem är ett resultat av feedback från våra kunder. Föraren har fått större benutrymme genom att fästet mellan hytten och maskinramen har omdesignats. Böjningen av innerpelarna är nu tvådimensionell i stället för tredimensionell, dvs. pelarna böjs i bara en riktning, vilket förbättrar ramens tillverkningskvalitet. Dessutom har framrutan breddats upptill för att ge föraren en ostörd sikt över trädtoppar.

De nya interiörmaterialen är noggrant utvalda för att underlätta renhållningen. Innerpelarnas beklädnad har nu en läderliknande, lättputsad yta i stället för den tidigare textilklädseln. Värmarens styrpanel har fått ny plats där den är lättare åtkomlig för föraren. Vindrutetorkarna i sin tur har fått nytt material: naturgummit har bytts ut mot det slitstarkare syntetiska neopren.

Ytterligare detaljer i den förnyade hytten är bland andra de robustare yttre handtagen, metallskydden över handtagen och vattenrännan över hyttdörren som hindrar regn och snö från att komma in när man öppnar dörren. Serietillverkningen av den nya hytten startar på våren 2015.

Ny robust CH9-kran

Den nya CH9-kranen, som är speciellt framtagen för John Deeres största skördare 1470E, presterar fullt ut även när den är utsträckt till sin maximallängd. CH9 överträffar den tidigare modellen CH8 i lyftmoment (nu 225 kNm, en ökning på 15 kNm), lyftkraft (1700 kg, en ökning på 150 kg) och vridmoment (59 kNm, en ökning på 4 kNm).

CH9-kranen har en strömlinjeformad profil och svängcylindrarna är placerade så att de inte hindrar sikten från hytten. Cylindrarna är fyra i stället för tidigare åtta. Förarens sikt har förbättrats även genom en ny dold kabeldragning och ventilinkapsling. CH9 är speciellt anpassad för att perfekt matcha det nya H415-skördaraggregatet.

H270 Serie II-skördaraggregat

John Deeres skördaraggregat är kända för sin produktivitet, precision och pålitlighet. Aggregaten med två matarhjul är bäst lämpade för hantering av krokiga stammar. H200-seriens aggregat är därför ett ypperligt val för avverkning av lövträd. H270 Series II är ett slitstarkt och högpresterande verktyg för slutavverkning. Det har långa kvistningsknivar, stor öppning, flytande toppkniv och fyra rörliga knivar.

Nytt kranutskjut med dolda slangar

För CF5-, CF7- och CF7S-kranar finns nu att få som tillval ett utskjut med 10 meters räckvidd där slangdragningen är dold, dvs. slangarna löper innanför kranen. När hydraulslangarna är skyddade inne i kranen förlängs deras livslängd i synnerhet vid hantering av stammar med många grenar. Utskjutet med dold slangdragning är också utrustat med en länk och rotator med aktiv bromsning som dämpar gripens svajande. Kranutskjutet kan även förses med intelligent kranspetsstyrning.

Kraftfull HPC15-dator

Datorn på John Deeres skogsmaskiner har vidareutvecklats för att leva upp till de ökade prestationskraven inom skogsbruket. På den nya HPC15-datorn med Intel Core i7-processor, 32 gigabytes SSD-hårddisk, 4 gigabytes RAM-minne och Windows 7-operativsystem körs TimberMatic H-12- och F-12-styrsystem och andra skogsbruksprogram ännu effektivare än förr. HPC15 är robust byggd för att tåla de tuffare tagen i en skogsmaskin. Den nya datorn är framtagen för att uppfylla skogsbranschens höga krav idag och även lång tid framöver.

För ytterligare uppgifter kontakta:
Dieter Reinisch
John Deere Forestry AB