Nyheter och information 2014

1270E IT4 8W på visningstour

John Deere 1270E IT4 8WDemotouren där vi visar 1270E IT4 8W är i full gång i både södra och norra Sverige. Många är det som vill provköra.

Det var ingen liten gran som avslutade David Petterssons provkörning av John Deere 1270E IT4 8W. Instruktören Per Gruvris, på plats bakom förarstolen, visade David hur det tredje, och starkaste, effektsteget knappas in. För en normal slutavverkning räcker steg två. Men är det riktigt grovt så är det inte dumt att kunna utnyttja fulla effekten i IT4-motorn.

Några problem att hantera den långa, grova granen har inte David.

– Jag glömde kolla vilken volym granen höll, berättar David när han avslutat provkörningen.
– Men den var helt klart stor.

John Deere 1270E IT4 8W

David Pettersson, som kommer från Grinduga Skogsentreprenad AB, var imponerad av åttahjuliga 1270E.

– Skördaren är både stadig och stark och H480C kändes nästan lika rappt som H412. En häftig maskin!

Platsen är Finnböle söder om Gävle och det är den allra första dagen på 8W-touren. Göran Junevik och distriktschef Stefan Asp hade valt ett körtekniskt komplicerat avverkningsobjekt för visningen. Området utgörs av en utdikad lågmark. Marktäcket är svagt och grundvattnet nära ytan. På skogsvägen räcker det faktiskt med att visningsskotaren 1010E lägger av ett par timmerstockar för att vägbanken ska gunga till.

John Deere 1270E IT4 8W– Vår åttahjuliga skördare har lågt marktryck och är avpassad för avverkning på marker med låg bärighet, så vi tyckte att detta var en lämplig plats att visa den nya skördaren, säger Stefan Asp