Första dieseldrivna trädgårdstraktorn för proffs med bakutkast/bakuppsamling från John Deere

Berlin, 21 augusti 2013 – John Deere har ett väletablerat rykte för pålitlig och produktiv utrustning för professionell gräsklippning. Som en reaktion på önskemål från kunderna, lanserar nu företaget den helt nya trädgårdstraktorn X950R, vars system med bakutkast/bakmonterad uppsamlare är den idealiska lösningen beträffande klipp- och uppsamlingsprestanda.

En dieselmotor med 24,3 hk kombinerat med den kraftfulla hydrostatiska drivningen och bakhjulsmonterade hydraulmotorer med stort deplacement ger en smidig körning. Därutöver lämnar en hydraulisk differentialspärr den extra dragförmåga som behövs för att bemästra utmanande terräng. Axeldrivningen och den kraftiga kuggväxeln överför också den effekt som behövs för att driva klippdäcket under långa perioder och hårda förhållanden.

X950R i basutförande kommer att finnas i fyra olika konfigurationer för att passa olika kundbehov, med val mellan 122 eller 137 cm (48 eller 54 tum) klippdäck och antingen en låg- eller högtippande uppsamlare.

Många funktioner har konstruerats för klippning och uppsamling med höga prestanda. Det djupa utförandet på klippdäcken av stål med hög kapacitet medger ett konstant gräsflöde och klarar med lätthet även mycket lågt eller högt gräs. Föraren behöver inte heller tömma uppsamlaren  så ofta tack vare den stora kapaciteten på 550 liter (lågtippande) eller 670 liter (högtippande).

Ett unikt flerfunktions enspaksreglage för hydrauliken gör manövreringen av uppsamlare och klippdäck extremt bekvämt; med samma reglage manövreras även frontmonterade redskap . En separat hydraulpump används till att lyfta och tömma uppsamlaren vid lågt motorvarvtal, och uppsamlaren kan öppnas i varje läge, vilket också sparar tid vid tömning av uppsamlat material.

Till ytterligare funktioner som utformats för att öka förarkomforten hör en inställbar ratt för att förenkla insteget och ge en mera avspänd armposition vid körning. Som tillval finns ett säte med högt inställbart ryggstöd med premiumstoppning och en armstödssats.

X950R kan också kundanpassas för att klara olika arbetsförhållanden tack vare en lättmonterad spridarplåt. Försedd med en frontlyft och främre kraftuttag för hantering av ett sortiment av utrustning för tomtskötsel och annan utrustning för exempelvis lätta underhållsarbeten vintertid, kan maskinen användas hela året.

X950R trädgårdstraktor kommer att vara tillgänglig hos John Deere-återförsäljarna från mars 2014.

Tekniska specifikationer - X950R trädgårdstraktor

25–112 mm, 13 lägen

Uppsamlare

Lågtippande 570 liter,