John Deere introducerar nya 7R-serien traktorer för 2014

Berlin, 21 augusti 2013 – Nya John Deere 7R-serien traktorer för 2014 har ännu kraftfullare motorer och en ny topmodell. Den nya produktlinjen kommer att bestå av sex modeller som levererar 210, 230, 250, 270, 290 och 310 hk vid nominellt motorvarvtal. Flaggskeppet, 7310R, kommer att finnas tillgängligt i begränsat antal från och med våren 2014, och vara utrustad med en ny motor som uppfyller miljösteg IV emissionsbestämmelser, medan övriga 7R-serien traktorer som vanligt använder sig av beprövad John Deere teknologi med endast diesel.

Uppgraderad motorteknologi

Ny teknologi gör det möjligt för den tidigare 9,0 liters motorn på 7230R att ersättas med en 6,8 liters motor, med samma höga max. vridmoment, vridmomentsökning och maxeffekt som tidigare. Bytet till en mindre motor ökar också effekt/viktförhållandet och minskar traktorns driftskostnader. Modellerna 7250R, 7270R och 7290R kommer även fortsättningsvis att vara utrustade med 9,0 liters motorn med dubbla turbokompressorer, medan den nya 7310R har en miljösteg IV motor.

Vid transport- och kraftuttagsarbeten, utvecklar 7290R en extra effekt på 22 hk med IPM (Intelligent Power Management), och övriga modeller 30 hk extra effekt. De nya 7R-traktorerna förväntas uppnå en två procent bättre bränsleeffektivitet, totalt sett.

John Deere miljösteg IV-motorer är det senaste resultatet av företagets ambition att hålla jämna steg med/ligga steget före rådande emissionsbestämmelser. Som led i detta har John Deere infört ett SCR-system (Selective Catalytic Reduction) på sina endast diesel motorer, och ökat bränsletrycket för att åstadkomma en fullständigare förbränning.

Även med införandet av SCR-teknologi, har John Deere som mål att minska den totala vätskeförbrukningen ännu mer i framtiden. Företaget kommer emellertid att fortsätta att erbjuda förbättrade miljösteg III B-motorer med endast diesel för både 7R- och 8R-serien traktorer.

Ett nytt och effektivare kylsystem i dessa motorer minskar luftmotståndet för att erbjuda bättre kylningskapacitet. Systemets olika komponenter har omplacerats totalt, och fläkten har omkonstruerats för att suga in luften genom motorn, snarare än trycka in den.

Ny e23 växellåda

Nya 7R-serien traktorer har försetts med en nyutvecklad e23 växellåda med 23 framåt- och 11 backväxlar, i kombination med en effektivitetshanterare (Efficiency Manager). Det är en funktion som föraren använder för att förinställa arbetshastigheten, för ett alltid optimalt motorvarvtal, vilket sparar bränsle. Upp- och nerväxling sker automatiskt.

Denna nya helautomatiska växellåda har 23 jämnt fördelade powershift-växlar. Växlingen är smidig och varje växel ökar hastigheten med 15 procent, även vid full belastning. För att exakt anpassa hastigheten till redskapet och rådande förhållanden, har e23 växellådan 14 växlar mellan 2,5 och 16 km/h. Beroende på vilket slags arbete som ska utföras, kan växellådan köras på tre olika sätt, och en vänsterhandsmanövrerad fram/back finns som tillval.

Den nya 7R-serien erbjuder tre växellådsalternativ: CommandQuad för 7210R och 7230R, och e23 eller AutoPowr växellådor som tillval på samtliga modeller. AutoPowr växellådan har en ”pedalfunktion” som låter föraren ändra körhastighet även vid körning med kraftuttagsdrivna redskap som kräver ett konstant motorvarvtal.

En ny CommandArm reglagekonsol är standard på alla 7R-serien traktorer, och ersätter den tidigare högerhandsmanövrerade konsolen. Den nya konsolen är mer intuitivt och ergonomiskt upplagd, reglagen är grupperade efter funktion, och konsolen är fullt integrerad med CommandCenter, som har ett nytt gränssnitt och finns tillgänglig med en 18 eller 26 cm pekskärm.

Ny CommandView hytt

Förarsätet i den nya CommandView III hytten kan vridas 40 grader. Sätet har en ryggstödsförlängning, och kunden kan välja mellan standard luftfjädring, det erkända ActiveSeat aktiva förarsätet, eller hydraulisk hyttfjädring (HCS) för extra körkomfort. Hytten har laminerade glasrutor för ökad säkerhet och tyst arbetsmiljö, samt ett kylskåp för förvaring av mat och dryck.

Integrerade system gör att traktorerna kan utnyttja precisionslantbruk och John Deere FarmSight-teknologi. En hydraulisk joystick med växlingsknappar finns tillgänglig för CommandQuad och e23 växellådorna. Andra tillval inkluderar ett 360 graders LED belysningspaket och heltäckande främre och bakre stänkskärmar.

Uppgraderade 8R- och 8RT-serien traktorer

John Deere 8R- och 8RT-serien (hjul- och bandtraktorer) med miljösteg III B endast diesel motorer, uppgraderas också till år 2014, med ökad motoreffekt på samtliga modeller. Nya 8R-serien består av fem traktorer som levererar 270, 295, 320, 345 och 370 hk vid nominellt motorvarvtal. För 8RT bandtraktorerna gäller 320, 345 och 370 hk.

Flera av de nya 7R-funktionerna återfinns också på 8R-serien, inte minst e23 växellådan med effektivitetshanterare, som kommer att finnas tillgänglig från och med 2015. AutoPowr-växellådor erbjuds fortsättningsvis på samtliga 8R- och 8RT-modeller, och den populära 16-växlade Powershift växellådan finns tillgänglig för 8270R, 8295R och 8320R. Den uppgraderade 8R-serien kommer också att ha samma sätesalternativ, integrerad hydraulisk joystick och CommandArm reglagekonsol med CommandCenter-monitor.

Andra betydelsefulla förbättringar har genomförts på 8R-serien för att maximera traktorernas effektivitet och produktivitet. Dessa inkluderar bredare låda för drag och för att förenkla tillkoppling av kraftuttagsdrivna redskap och förhindra att kraftuttagsaxeln kommer i kontakt med rälsen, plus ett nytt 1000/1000E-varvs kraftuttag (tillval), som gör kraftuttagsdrivna redskap ännu effektivare, med ett lägre motorvarvtal. En ny bultad kraftuttagsaxel är också enklare att använda och byta, och en ny hydraulisk toppstång gör det snabbare och enklare att koppla till redskapen och styra dem från hytten under arbetets gång.

För den som behöver ökad hydraulkapacitet, finns, som tillval, en tvåflödeshydraulpump som levererar 321 liter/min, och är ett alternativ till standardpumpen med sina 227 liter/min. För snabbare körning med stora trailers eller vagnar finns ett extra oljeuttag på 90 liter/min. Hydraulsystemet ger förbättrad styrkapacitet på framaxeln, för såväl mekanisk som oberoende framaxelfjädring (ILS). Upp till sex oberoende bakre, och två oberoende främre hydrauluttag finns tillgängliga.

Ytterligare förbättringar har gjorts för att överföra 8R traktorns höga kraft till marken. Som tillval finns stora Grupp 49 däck (215 cm diameter), med en sektionsbredd på upp till 900 mm). Det ger en ännu större kontaktyta, överföring av mer kraft och minskad jordpackning. Nya heltäckande bakre stänkskärmar (710 mm) och flänsaxlar finns också tillgängliga.

Traktormodell

290 (312)

7310R

310 (340)