PRESSRELEASER   3 mars 2022

John Deere erbjuder ny RTK-signal

Nya StarFire™ 7000

Walldorf, 3 mars 2022 – John Deeres nya StarFire™ 7000 positionsmottagare utgör en enkel ingångslösning för precisionslantbruk. Mottagaren erbjuder en RTK-noggrannhet på +/– 2,5 cm utan extra maskinvara, och kunder har fördel av bättre täckning via olika satellitnätverk.

Allt fler lantbrukare vill kunna dra nytta av precisionen hos RTK, men drar sig för en större initial investering. Nu erbjuder John Deere den nya StarFire™ 7000 positionsmottagaren med en helt ny korrektionssignal: StarFire™ RTK. Den nya signalen kan aktiveras mycket enkelt genom inköp av en förnybar licens, utan krav på investering i ytterligare maskinvara eller extra aktiveringar.

Med en initialiseringstid på mindre än 10 minuter, kommer man igång med fältarbetet upp till tre gånger snabbare än tidigare. Lagrade fältgränser har en repeterbarhet på minst fem år, vilket ger möjlighet att skapa referenslinjer och spårmarkörer på samma plats i efterföljande grödor. Fältgränser bibehålls efter säsongen för mycket exakt och automatisk till- och frånslagning av sprutans rampsektioner. På så sätt erbjuder John Deere en bättre lösning för den ökade användningen av precisionslantbruk.

Precis som med tidigare modeller, erbjuder den nya mottagaren den kostnadsfria SF1 korrektionssignalen som standard, och denna kan uppgraderas till Radio eller Mobilt RTK. StarFire™ 7000 positionsmottagaren tar emot Galileo och BeiDou satellitsignaler utöver GPS och GLONASS. Detta säkrar en kraftfullare signalstyrka utan extra kostnad, som är mindre känslig för eventuella störningar, t.ex. i skuggiga områden.

Positionsmottagaren finns tillgänglig i en universell/flyttbar och en integrerad version. Den integrerade versionen byggs in i hyttaket redan på fabriken, medan universalmottagaren medger flexibel användning. De nya, praktiska handtagen på sidorna gör att mottagaren kan flyttas ännu enklare mellan maskiner och/eller redskap. Mottagaren är kompatibel med både nya och befintliga maskiner, och kan därför användas på hela maskinparken.

För att minska stöldrisken för den universella mottagaren, erbjuder John Deere användare möjligheten att förse positionsmottagaren med PIN-kod. Systemet med PIN-kod medger också två olika behörighetsnivåer, t.ex. för arbetsledare respektive förare. Ytterligare skydd finns tillgängligt i form av en särskild låssats. Alternativt kan mottagaren tas av efter utfört arbete och hållas i tryggt förvar tills den ska användas nästa gång.

Den nya StarFire™ 7000 positionsmottagaren kommer att kunna beställas som integrerad version på X-serien tröskor och bomullsplockare, årsmodell 2023. Universallösningen kommer att finnas tillgänglig för eftermontering under vintern 2022/23.