PRESSRELEASER   June 25, 2020

John Deere lanserar nya R700i-serien bogserade sprutor

Kompakta sprutor med premiumfunktioner

Mannheim, 25 juni 2020 – John Deere har utvecklat två nya bogserade sprutor i mellansegmentet: R700i-serien. Två premiumfunktioner för modellerna R732i och R740i är precision och intelligent teknik.

Trenden vad gäller sprutor för växtskydd går mot både större tankvolymer och bredare sprutramper. Men lantbrukare och maskinstationer efterfrågar också exaktare sprutning, minskad mängd växtskyddsmedel, och mer komfort vid påfyllning och användning av sprutan. John Deere R900i-serien bogserade sprutor och den självgående R4100-serien är redan ledande på området, och med de nya R700i-maskinerna förs den här tekniken nu över till mellanstora sprutor.

R732i och R740i finns tillgängliga med tankvolymer på 3 200 respektive  4 000 liter, sprutramper från 18 till 30 m, och med premiumfunktioner som inkluderar det beprövade PowrSpray tvåkrets sprutlösningssystemet. Detta minskar tiden för påfyllning, förbättrar sprutningen och ökar precisionen.

PowrSpray har två hydrauldrivna pumpar med separata kretsar. Den självsugande fyllningspumpen förser sprutlösningstanken med upp till 600 liter vätska/minut inom sju minuter, medan sprutpumpen har en hög kapacitet och levererar 750 liter/minut och enastående precision på fältet. Med detta system behövs ingen tryckregulator. Istället reagerar den direkta mängdregleringen på förändringar i spruthastighet eller måldoseringsmängd när pumpens hastighet justeras. Den snabba responstiden möjliggörs av en lastkännande hydraulpumpsdrivning.

Båda de nya sprutorna kan också utrustas med individuell munstyckskontroll. Denna elektroniska lösning innebär en kostnadsbesparing för kunden på upp till fem procent för växtskyddsmedel, värt cirka sex euro per hektar*.

Andra funktioner inkluderar en ny flerfunktionsspak och Solution Command manövercentralen. Båda möjliggör enklare och bekvämare kontroll av sprutan. Förutom integrerade monitorer som standard, är R700i-sprutorna ISOBUSförberedda och kan köras med traktorer med 4240 och 4640 GreenStarmonitorer. Det resulterar i att alla tillämpningar för precisionslantbruk kan användas, som sektionskontroll, AutoTrac automatisk styrning och AutoTrac Vision.

Genom att använda trådlös dataöverföring, kan data om olika tillämpningar utbytas mellan maskiner och kontoret, eller delas med andra aktörer. En molnbaserad plattform kan användas av lantbrukare för åtkomst och hantering av alla data och filer relaterade till sprutningen, och i ännu högre grad eftersom ISOXML-filer nu kan användas i Operations Center (Informationscentralen) på MyJohnDeere.com. Tack vare MyOperations-appen kan kunder också hantera data på vilken internetuppkopplad enhet som helst och var som helst.

Nya R700i-serien bogserade sprutor finns också tillgängliga förberedda för ett slutet överföringssystem (CTS) som tillval. Detta gör det säkrare och lättare att anslutna sprutans påfyllningsplats till alla slutna överföringssystem och undvika kontakt med växtskyddsmedel, för maximal förarsäkerhet.

*Observera! Baserat på en veteodling på 500 hektar, en kostnad på 53 euro/ha för ogräsmedel och 65 euro/ha för svampmedel (5 % x 118 = € 5,90).