PRESSRELEASER   30 juni 2020

Education City Golf Club och John Deere levererar upplevelsekvalitet (QoE)

Mannheim, juni 2020 – I mars 2020 avgjordes Commercial Bank Qatar Masters för första gången i sin 23-åriga historia på en annan bana än Doha Golf Club, nämligen på Education City Golf Club, i den qatariska huvudstadens västra utkanter. Som partner och utrustningsleverantör kunde John Deere inte bara locka nyckelkunder till denna prestigefyllda tävling, utan också använda de unika klimat- och mästerskapsförhållandena för att utvärdera olika lösningar och maskinprestanda.

Anläggningen har tre banor på arton, nio, respektive sex hål, alla utformade av den tvåfaldige Masters-segraren José María Olazábal. Från banan syns den intilliggande och imponerade Education City Stadium, en av arenorna där VM i fotboll kommer att gå av stapeln 2022. Education City Golf Club har också en toppmodern utbildnings- och övningsanläggning belägen i klubbens Centre of Excellence, som spelar en central roll i Qatars vision att ge golfen en mer framträdande position i landet.

John Deere valdes ursprungligen som klubbens främsta utrustningsleverantör när den slog upp portarna 2018, och blev officiell maskinpartner för golfbane- och grönyteskötsel. John Deeres varumärke har sedan länge förknippats med professionell golf, och företaget är officiell maskinleverantör åt både PGA touren och Ladies European Tour (LET).

Banan i Education City är fullt utrustad med en omfattande maskinpark bestående av John Deere maskiner, inklusive de senaste green- och fairwayklipparna med E-Cut hybridteknik. Den lokala John Deere återförsäljaren, Progressive Trading, har stött golfbanan under hela partnerskapet med maskinurval och inställningar, för att säkra att hela maskinparken ger den kvalitet och förstklassiga finish som krävs på spelytorna.

Under 2020 års Commercial Bank Qatar Masters, bjöd John Deere och Progressive Trading in nyckelkunder från olika länder för att bekanta sig både med anläggningen och med laget som ansvarar för banskötseln, för ett givande informationsutbyte, bl.a. angående de utmaningar man ställs inför lokalt.

”Ett evenemang av det här slaget är en utmärkt möjlighet för kunder att få ett annat perspektiv på grönyteskötsel, i en annan del av världen med helt andra utmaningar, så som höga temperaturer, och allt detta på en toppmodern anläggning som Education City Golf Club. Jag vill varmt gratulera ledningsgruppen och greenkeepergruppen till den enastående kvaliteten och det framgångsrika genomförandet av turneringen”, säger Carlos Aragones, John Deeres försäljnings- och marknadsföringschef för Golf & Turf i Europa, Nordafrika, Mellanöstern och OSS-länderna.”

”Anläggningen imponerade på våra gäster, särskilt den mycket höga standarden på banskötseln, och den organisationsnivå, som gjorde det möjligt för Education City Golf Club att leverera en mycket framgångsrik mästerskapsturnering, och samtidigt stödja golfens fortsatta tillväxt i Mellanöstern”, säger Education Citys VD Michael Braidwood.