PRESSRELEASER   01 december 2020
John Deere maskiner i arbete på PGA Centenary Course under Solheim Cup 2019 vid Gleneagles i Skottland.

LPGA:s senaste officiella partner stöder en global agronomisk utveckling

Ökat stöd till LPGA Foundations Renee Powell-fond

DAYTONA BEACH, Florida, och BUCKINGHAMSHIRE, England, 1 december 2020Ladies Professional Golf Association (LPGA) meddelade idag att man ingår ett treårigt marknadsavtal med John Deere, en av världens ledande tillverkare av utrustning för lantbruk, byggsektor, skogsbruk och grönyteskötsel. I och med avtalet blir John Deere officiell maskinleverantör till LPGA-touren, samtidigt som man stödjer LPGA Foundations arbete för att öka golfintresset bland tjejer. Samtidigt meddelar damernas europatour, LET, att man förlänger det sedan 2007 långvariga partnerskapet med John Deere i ytterligare tre år.

”Vi är mycket glada över att John Deere nu blir en del av LPGA-familjen i egenskap av officiell maskinleverantör”, säger Kelly Hynde, försäljningschef på LPGA. ”Vi ser fram emot att bygga vidare på John Deeres redan starka engagemang inom damgolfen genom LET och Solheim Cup, och att kunna dra nytta av deras erfarenhet både vad gäller turneringar och för att öka antalet spelare.”

Emma Allerton, affärschef på LET, tillägger: ”Vi är också glada över att kunna förlänga vårt framgångsrika partnerskap med John Deere, så att vi kan arbeta vidare på att uppnå våra gemensamma målsättningar och därmed förbättra förutsättningarna för damgolfen.”

John Deere har också utsetts till officiell maskinleverantör för Solheim Cup 2021 vid Inverness Club i Toledo, Ohio. John Deere kommer att ha ett nära samarbete med agronomer på båda tourerna, med målet att producera exceptionella spelytor och -förhållanden på flera olika kontinenter.

”Vi är otroligt stolta över att ha utsetts till officiell maskinleverantör för LPGA”, säger Manny Gan, global försäljnings- och marknadschef för golfprodukter på John Deere. ”Genom avtalet med LPGA och det förlängda avtalet med LET, kommer John Deeres utrustning att ha en central roll i att skapa enormt fina spelupplevelser på de allra bästa banorna i världen, och vid Solheim Cup 2021.”

Dessutom kommer John Deere att stödja LPGA Foundations Renee Powell-fond, som etablerades 2020 för att ge behovsbaserade bidrag till program inom ramarna för LPGA*USGA Girls Golf, vars initiativ är inkluderande i förhållande till den afroamerikanska befolkningen. Tidigare i år valdes fem Girls Golf platser ut i området runt Toledo och Cleveland, som mottagare av de första bidragen. År 2021 kommer deltagare från dessa fem platser att ges ett unikt tillfälle att uppleva Solheim Cup. John Deere presenterar The Solheim Cup Experience, som ger deltagarna en minnesvärd upplevelse av tävlingen och festligheterna under veckan.

Solheim Cup 2021 äger rum den 4‒6 september vid Inverness Club i Toledo, Ohio, där lagkaptenerna Pat Hurst och Catriona Matthew leder det amerikanska respektive det europeiska laget, bestående av de mest framstående spelarna på damtouren i USA och Europa.

Om LPGA
LPGA är världens främsta organisation för professionella golfare på damsidan. Den grundades 1950 av 13 kvinnor, och har genom år som präglats av mångfald och en rik historia nu vuxit till en organisation med fler än 2 300 medlemmar från fler än 30 olika länder. Visionen är att inspirera, stärka, utbilda och underhålla genom att visa upp det allra bästa av damgolfen. Tourproffsen i LPGA tävlar över hela världen. Nya talanger utvecklas ständigt på Symetra Tour, LPGA:s officiella undertour, för att sedan ta plats i de stora sammanhangen. LPGA samarbetar också med LET, för att skapa ökade spelmöjligheter för golfdamer i Europa.

Ett annat sätt som LPGA främjar utvecklingen av damgolfen är genom LPGA Foundation. Sedan 1991 har denna välgörenhetsorganisation visat sitt engagemang i att uppmuntra självtillit och egen förmåga hos tjejer och kvinnor genom utvecklande, humanitära och golfrelaterade initiativ, inklusive LPGA*USGA Girls Golf, LPGA Women’s Network och LPGA Amateur Golf Association. Utöver det har LPGA:s golfproffs ett stort inflytande på spelet i form av utbildning, coachning och ledarskap.

Följ LPGA på TV via Golf Channel, och online på www.LPGA.com. Delta i samtalet på sociala medier via www.facebook.com/lpga www.twitter.com/lpga www.instagram.com/lpga_tour och www.youtube.com/lpgavideo.

Om LET
Ladies European Golf Venture Limited, bolaget som driver LET (Ladies European Tour), är ett samriskföretag mellan Ladies European Tour och Ladies Professional Golf Assocation. Det startade 8 januari 2020 och bildades för att öka möjligheterna för kvinnliga golfare i Europa. Det sitter tolv personer i styrelsen, bland dem LPGA-kommissionären Mike Whan, verkställande direktören för europatouren Keith Pelley, R&A:s verkställande direktör Martin Slumbers, och LET:s ordförande Marta Figueras Dotti. LET leds av verkställande direktören Alexandra Armas.

2020 är det 42:a året då damernas europatour går av stapeln sedan proffstouren instiftades 1978, och också det första året för det nya formatet The Race to Costa Del Sol. LET Access Series är LET:s officiella undertour, som skapades för att ge spelare tävlingsmöjligheter och utsikten att ta steget upp till LET och uppfylla sina proffsdrömmar inom golfen.

Följ LET på www.ladieseuropeantour.com och delta i samtalet på sociala medier via https://twitter.com/LETgolf, www.facebook.com/LadiesEuropeanTour, Instagram @LETgolf, www.youtube.com/user/ladieseuropeantour och www.flickr.com/photos/ladieseuropeantour/.

Om John Deere

Deere & Company (www.JohnDeere.com) är världsledande på avancerade produkter, teknik och tjänster, som man tillhandahåller kunder som revolutionerar lantbruk och byggsektor – de som odlar, skördar, förvandlar, berikar och bygger för att tillfredsställa världens kraftigt ökande behov av livsmedel, bränsle, skydd och infrastruktur.

Om Solheim Cup
Solheim Cup kombinerar golfens känsla för tradition och prestige med känslan för hemlandet och -kontinenten. Denna lagtävling hålls vartannat år och spelas mellan Europa och USA. De bästa europeiska spelarna från damernas Europatour (LET) möter de bästa amerikanska spelarna från Ladies Professional Golf Association (LPGA).

Solheim Cup har sitt namn efter Karsten och Louise Solheim som grundade Karsten Manufacturing Corporation, tillverkaren av PING golfutrustning. 1990 skapade familjen Solheim tävlingen i samarbete med LET och LPGA, och blev då titelsponsor för damgolfens Solheim Cup. 2021 års globala partner i Solheim Cup är PING, Rolex och Marathon Petroleum.

Evenemanget, som hålls vartannat år, är nu den professionella damgolfens mest prestigefyllda internationella lagtävling. 2021 års upplaga av Solheim Cup kommer att hållas vid Inverness Club i Toledo, Ohio den 4–6 september. Solheim Cup 2019 avgjordes vid Gleneagles i Skottland, och togs hem av det europeiska laget med 14,5‒13,5, i en nervkittlande tävling som avgjordes med den sista putten. USA:s lag har dock flest antal segrar i Solheim Cup genom åren, tio mot Europas sex.

För mer information, besök: www.solheimcup.com.

Mediekontakter

Christina Lance, Director, Tour Media, LPGA