Pressreleaser   29 maj 2018

John Deere i partnerskap med Solheim Cup 2019 på Gleneagles

Mannheim, 29 maj 2018 – John Deere, en av världens största leverantörer av golfbaneutrustning, är det senaste stora namnet som tecknat samarbetsavtal med Solheim Cup på Gleneagles den 9–15 september 2019.

John Deere står som officiell maskinleverantör för banskötsel under den 16:e upplagan av Solheim Cup på Gleneagles. John Deere har sedan länge ett givande samarbete med professionell golf, som titelsponsor på PGA-touren, officiell maskinleverantör till PGA-touren i 25 år, officiell maskinleverantör till damernas Europatour och som partner till ett flertal Solheim Cup turneringar.

John Deere är dessutom Gleneagles val av partner som exklusiv maskinleverantör för banskötsel på anläggningens tre golfbanor.

John Deeres samarbete med 2019 års upplaga av Solheim Cup innebär att John Deeres varumärke och produkter kommer att visas upp i åskådarbyn, och att samarbetet kommer att användas i reklam- och kundkampanjer hos återförsäljare världen över.

Carlos Aragones, John Deeres försäljnings- och marknadschef för turfprodukter i Europa, kommenterar beslutet så här: ”Solheim Cup är ett av de största evenemangen i idrottskalendern 2019, och vi är mycket glada över att vara delaktiga. Vår historia av att samarbeta med större golfevenemang är en källa till stolthet för oss, och samarbetet med både Solheim Cup och Gleneagles är mycket viktiga för John Deere som varumärke. Nedräkningen har nu börjat på allvar, och vi ser verkligen fram emot nästa års evenemang.”

Enligt Skottlands idrottsminister Aileen Campbell: ”John Deere är ett globalt företag och en innovatör inom sitt område, och deras samarbete med 2019 års upplaga av Solheim Cup är ett bevis på den betydande internationella dragningskraft som både Skottland – golfens hemland – och Solheim Cup har i idrottsvärlden. Vi ser fram emot att arbeta tillsammans med dem och övriga partners för att anordna ett enastående evenemang.”

Ross Hallett, IMG:s verkställande direktör för turneringar, säger: ”Medan vi arbetar vidare mot Solheim Cup 2019 upplever vi ett enormt intresse inifrån golfbranschen. Att idag kunna lägga till John Deere som samarbetspartner är ännu ett viktigt led i vårt arbete, där vi tillsammans med VisitScotland har ambitionen att stå värd för den bästa Solheim Cup som någonsin anordnats.”

Catriona Matthew, som nyligen utsågs till europeisk lagkapten och är ambassadör för VisitScotland, kommer att vara ute efter att hämta hem bucklan till Europa igen, efter att ett inspirerat amerikanskt lag försvarade den med 16 ½ mot 11 ½ poäng inför en rekordstor publik i Iowa, USA 2017. Organisatörerna siktar nu på att sätta nytt publikrekord för Solheim Cup i Europa.

Teman som jämställdhet, innovation och erfarenhet kommer att lyftas fram i all kommunikation genom hela evenemanget då Solheim Cup 2019 siktar på att engagera både den traditionella golfpubliken och övriga idrottsentusiaster, och göra damgolfen synligare, både i Skottland och internationellt.  

Den skotska regeringen och VisitScotland har länge stött damgolfen, och har samarbetat med Ricoh Women’s British Open och Aberdeen Standard Investments Ladies Scottish Open, som 2017 utökades till 72 hål och sanktionerades för första gången av både LET och LPGA.  

2019 års Solheim Cup är en chans för Skottland – golfens hemland – att visa upp sig inför hela världen, och att bygga vidare på arvet efter Ryder Cup som hölls på Gleneagles 2014. Evenemanget kommer att lyfta fram Skottland som en perfekt plats att hålla internationella golftävlingar, och samtidigt inspirera en ny generation att börja utöva den sport som uppfanns i deras eget hemland.


INFORMATION TILL REDAKTÖRER:

För mer information kan du kontakta David Connor, VisitScotland på david.connor@visitscotland.com eller Michele Mair – IMG på michele.mair@img.com.


Om Solheim Cup:
Solheim Cup kombinerar golfens känsla för tradition och prestige med känslan för hemlandet och -kontinenten. Denna lagtävling hålls vartannat år och spelas mellan Europa och USA. De bästa europeiska spelarna från damernas Europatour (LET) möter de bästa amerikanska spelarna från Ladies Professional Golf Association (LPGA). Solheim Cup har sitt namn efter Karsten Solheim som grundade Karsten Manufacturing, tillverkaren av PING golfutrustning. 1990 startade familjen Solheim tävlingen i samarbete med LET och LPGA, och blev då titelsponsor för damgolfens internationella matchspelstävling Solheim Cup. Idag är de globala samarbetspartnerna för Solheim Cup PING, Scotland – The Home of Golf, och Rolex. Evenemanget, som hålls vartannat år, har vuxit till den mest prestigefyllda internationella lagtävlingen för professionella damgolfare, och Solheim Cup är nu den mest eftertraktade lagtrofén inom professionell damgolf. Några av sportens mest minnesvärda ögonblick har skett under tidigare års Solheim Cup, och platser i de europeiska och amerikanska lagen är högt eftertraktade av spelare från både LET och LPGA. Solheim Cup 2017 ägde rum 14–20 augusti vid Des Moines Country Club i Iowa, USA. USA:s lag försvarade den eftertraktade bucklan skapad av Waterford Crystal med poängen 16 ½ mot 11 ½. För mer information, se www.solheimcup.com.


Om EventScotland:
EventScotland arbetar för att göra Skottland till den perfekta platsen för evenemang. Genom att utveckla ett spännande utbud av idrotts- och kulturevenemang eftersträvar EventScotland att höja Skottlands internationella profil och stärka ekonomin genom att locka fler besökare. Ytterligare information om EventScotland, dess finansieringsprogram och senaste nytt om olika evenemang hittas på www.EventScotland.org. Följ EventScotland på Twitter @EventScotNews.



EventScotland är en grupp inom evenemangsavdelningen på VisitScotland, den nationella turismorganisationen som marknadsför Skottland som ett resmål för turister från hela världen, samt stödjer och främjar hållbar tillväxt i den skotska turistindustrin. Mer information om VisitScotland och allmän information om Skottland som turistmål hittas på www.visitscotland.com.


Om IMG
IMG är världsledande inom sport, mode, evenemang och media, med verksamhet i över 30 länder. Företaget företräder några av världens största idrottspersonligheter och modeikoner, arrangerar hundratals live-evenemang och nöjesupplevelser årligen och är en ledande, oberoende producent och distributör av idrotts- och underhållningsmedia. IMG specialiserar sig också på utveckling av idrottsträning och -ligor, samt marknadsföring, media och licensiering för varumärken, idrotts-organisationer och utbildningsinstitut. IMG är en del av nätverket Endeavor (tidigare WME | IMG).

Om damernas Europatour:
På damernas Europatour (LET) spelas professionell golf på global elitnivå. Under 2017 spelades tävlingar, inklusive Solheim Cup, på fem olika kontinenter. De totalt 324 professionella golfare från 38 olika länder som deltog vittnade om mångfalden bland medlemskapet. Sedan damernas Europatour startade 1978, har 248 olika spelare från 28 olika länder vunnit totalt 719 mästerskapstitlar. Tävlingarna på damernas Europatour sänds live till fler än 304 miljoner hushåll i över 116 länder varje vecka, med 425 globala sändningstimmar per turnering. Europatouren stöds dessutom av många av världens ledande varumärken. LET Access Series är undertour till damernas Europatour och är dess officiella utvecklingsturnering, skapad för att ge spelare som inte spelar på någon större tour möjlighet att tävla och gå vidare till LET. De fem främsta spelarna på LETAS Order of Merit 2017 har tagit steget upp till damernas Europatour 2018.

Om Gleneagles:
Gleneagles Hotel ligger på en 344 hektar stor egendom, en timmes resväg från Glasgow och Edinburgh, med en egen tågstation bara några minuter bort. Gleneagles är synonymt med golf och här finns tre mästerskapsbanor; PGA Centenary Course där Ryder Cup avgjordes 2014, och de fantastiska banorna King’s Course och Queen’s Course. Men det finns mycket mer än golf för gästerna att roa sig med. På ägorna kan man välja mellan fler än tjugo olika aktiviteter, t.ex. lerduveskytte, bågskytte, öringsfiske i tre sjöar på egendomen, ridning, Segway-turer och jakthundsträning. Hotellet erbjuder högsta komfort i samtliga 232 lyxrum och -sviter, för att inte tala om den rogivande miljön i det rymliga spaet från ESPA, ett av endast två ESPA Life hälsocenter i världen. Finsmakare får sitt lystmäte i hotellets fyra restauranger, inklusive Andrew Fairlie, Skottlands enda restaurang belönad med två Michelinstjärnor.