Pressreleaser   June 15, 2018

John Deere presenterar två små skotare, 910G och 1010G

JOHN DEERES 910G- OCH 1010G-SKOTARE KAN FÅS I FLERA OLIKA KONFIGURATIONER OCH KOMPLETTERAR MODELLERNA I G-SERIEN.
IBC, KRANSPETSSTYRNING, KAN FÅS TILL CF5-KRANEN

John Deeres mindre skotare 910G och 1010G kan fås med en mängd olika tillval och är utrustade med G-seriens effektiva och tillförlitliga styr- och elektroniksystem. Nu kan vår  populära och unika IBC (kranspetsstyrning) fås till CF5-kranen på båda modellerna.
John Deeres 4,5-litersmotor 4045 uppfyller utsläppskraven enligt Steg 5 (som träder i kraft i början av 2019) och har mer effekt och högre vridmoment än sina föregångare.

Tack vare de många olika axel- och däckalternativen fungerar de nya modellerna effektivt i alla terrängförhållanden. John Deere 910G finns i en 6-hjulig version med 34-tumsdäck fram och 24,5-tumsdäck bak, samt i en 8-hjulig version med antingen 22,5- eller 24,5-tumsdäck. 6-hjuliga John Deere 1010G med 34-tumsdäck fram kan fås med två olika backhjulsalternativ: 24,5 respektive 26,5 tum. På 8-hjulsversionen av 1010G kan antingen 24,5-tums eller 26,5-tums hjul monteras.

Ny komfortmodell i den kompakta G-serien

Modellerna 910G och 1010G har fått en helt ny design. Motorrummet och motorhuven har utformats i samarbete med BMW DesignWorks. Motorhuven har sänkts för förbättrad sikt över arbetsområdet.

John Deere 910G har en lastkapacitet på 9 ton och med sin fantastiska smidighet är den perfekt för första gallringar. 910G kan fås med antingen sex eller åtta hjul och med smalt eller brett lastutrymme med en lastarea på 3,5 m2 respektive 4,0 m2. Förutom den roterande/nivellerande hytten kan den även fås med fast hytt. Kranalternativen är CF1 eller CF5 med tre olika räckvidder. Motorn har betydligt högre effekt (118 kW) och vridmoment (650 Nm) än på den tidigare modellen i motsvarande storleksklass, 810E.

John Deere 1010G har en lastkapacitet på 11 ton. Motorn har betydligt högre effekt (131 kW) och vridmoment (730 Nm) än på den tidigare modellen 1010E. 1010G kan fås med sex eller åtta hjul och med smalt eller brett lastutrymme (3,5 m2 eller 4,0 m2). Modellen kan fås med nivellerande/roterande hytt, och CF5-kranen har tre olika räckvidder.

Båda modellerna finns även i utförande med kort hjulbas. Hjulbasen har kortats genom att bakaxeln har flyttats fram 40 cm. Därmed är lastutrymmets storlek oförändrad. Maskinens stabilitet är fortsatt mycket bra samtidigt som den kortare hjulbasen gör den ännu mer lättmanövrerad – mycket praktiskt speciellt vid gallring.

John Deere 1010G kan fås med lång boggi. Avståndet mellan de främre och bakre hjulnaven på den bakre boggin har ökats till 1 890 mm, d.v.s. 390 mm längre än på standardmodellen. Drivlinan och vändradien är samma som på maskiner som är utrustade med HD-standardportalboggin. Marktrycket från däcken på det bakre chassit är 14 % lägre jämfört med en vanlig boggiaxel.

Det låga marktrycket hos maskinens fram- och bakchassi gör maskinen till det perfekta valet för avverkning i mjuk terräng. Däcken är smalare och spåren i terrängen blir mindre. Den långa boggin fungerar även utmärkt i normal terräng och ger hög stabilitet vid körning över hinder i stenig terräng.

Användarvänliga IBC kan även användas med CF5-kranen

Kranstyrningen på maskinerna i G-serien har överlägsen precision. Med nya styrmoduler, enkla CAN-bussar och anpassade ledningssystem får kranarna större effekt, högre hastighet och en sällan skådad precision.

IBC är ett intelligent kranspetsstyrningssystem där sensorer känner av gripens position och algoritmer anpassar kranens bana i en sammanhängande rörelse. Föraren styr gripen till önskad position och systemet optimerar de olika kransektionernas rörelsebanor. I version 2.0 av kranspetsstyrningen IBC har gripprecisionen förbättras, särskilt vid arbete med lång räckvidd. Tack vare den elektroniska ändlägesdämpningen rör sig kranen mjukt. Stötliknande belastningar i ytterlägena förhindras, vilket innebär att förarens arbete blir smidigare och kranens hållbarhet förbättras. IBC-funktionen/kranspetsstyrningen gör att lasten kan hanteras mycket effektivare och ökar produktiviteten med så mycket som en last per dag. IBC har övertygat t.o.m. de mest erfarna branschproffsen: c:a 90 % av de nordiska kunderna väljer intelligent kranspetsstyrning på sina maskiner.

John Deeres 4,5-liters PowerTech Plus 4045-motor uppfyller utsläppskraven enligt Stage 5 och har det högsta vridmomentet i sin klass. Motorn har ett brett varvtalsintervall och stort vridmoment vid låga varvtal. Varvtalet är jämnt även vid hög och snabbt växlande belastning. Den förbättrade kraftöverföringen mellan den kraftfulla dieselmotorn och drivlinan resulterar i väsentligt högre effektiv dragkraft.

Adaptiv drivlinestyrning (ADC) är en unik funktion som ingår som standard på maskinerna i

John Deeres G-serie. Det programvarubaserade styrsystemet ger maskinerna i G-serien bättre körbarhet och produktivitet. Föraren väljer önskad driftinställning (Eco, Normal, Power) och systemet anpassar automatiskt motorns varvtal så att det motsvarar motorbelastningen och ser till att varvtalet ligger på jämn nivå även vid hög belastning.

Vid situationer med höga belastningar säkerställer den nya drivlinestyrningen att dieselmotorn går mjukt och utnyttjar den tillgängliga maximala dragkraften effektivt. Körpedalens och midjestyrningens respons har förbättrats med elektronisk filtrering.

Styrsystemet TimberMatic F-16 har ett konfigurerbart användargränssnitt, farthållare och lutningsdisplay. Den nya programvaruversionen gör att servicepersonal kan fjärruppkoppla sig mot maskinen. MECA-styrmoduler, CAN-bussar med förenklad layout samt ett anpassat elsystem förbättrar effektiviteten hos maskinens olika funktioner.

Våra maskiner är även kända för den unika roterande och nivellerande hytten, som förbättrar förarens arbetsmiljö. Hytten ökar maskinens produktivitet markant samtidigt som förarens komfort höjs genom att vibrationerna minskas med så mycket som 30–50 % under drift.

Bilder hittar du på vår bildbank Forestry Imagebank

Användarnamn: Press

Lösenord: Press

Mer information hittar du på skotarsidan. Klicka här för att komma dit.