In The Forest är John Deere Forestrys kundtidning som publiceras på 10 språk i c:a 30 000 exemplar. I Sverige har den tidigare hetat Forestry Extra.
Nothing runs like a deere”. Där har vi en slogan som är känd planeten runt! Men vad somliga av våra kunder nog inte vet är att de gröna maskinernas historia är mer mångsidig än många tror, och rötterna går djupt. En viktig pusselbit till våra framgångar idag går att spåra till norra Sverige. Mer exakt, till Alfta i Hälsingland och ett företag som en gång hette ÖSA (Östbergs Smidesfabrik Alfta). Vi mötte upp med några lokala förmågor för att få ta del av deras liv med ÖSA, våra gröna maskiner, samt höra några riktigt intressanta historier.
Den snabbare äter den långsamma, så att lägga i en högre växel är ett måste i kampen mot granbarkborrarna. För att vinna kampen har Lantmäteriet i Finland utvecklat drönarbaserade spektrometrar. Denna modell, baserad på artificiell intelligens, använder drönarbilder för att snabbare identifiera träd som har angripits av granbarkborrar. Ju tidigare begynnande angrepp upptäcks, desto effektivare kan spridningen av skadan begränsas genom att ta bort de drabbade träden.
Skottlands branta terräng och stora träd är en utmaning för både avverkningsteknik och maskinförare. Det är bara de orädda förarna som vågar ta sig an de mest utmanande objekten, vilket Charles Paterson, som har arbetat som skogsmaskinsförare i decennier, vet.
Våra hytter är utformade för att du ska känna dig pigg och fokuserad och med din komfort och användarvänlighet som prioriterade egenskaper. Njut av en fantastisk utsikt över arbetsområdet, bättre ergonomi och en tystare miljö.
Alla John Deere WCTL skogsmaskiner med Steg V- och FT4-motorer är kompatibla med förnybar diesel som är officiellt godkänd enligt den europeiska standarden EN15940. Inga ändringar har gjorts på motorerna eller maskinerna, och detta är enbart en fråga om officiell certifiering.
Känslor, dramatik och pessimism – några små godbitar i skogsdebatten när du gärna vill ta genvägar. Det enda rätta vore att titta på fakta och ifrågasätta djupt rotade inställningar.
Leveransen av en ny skogsmaskin till avverkningsplatsen är alltid en stor händelse.
De avancerade kartskikten, som introducerades under hösten 2022, bjöd på många nya funktioner för entreprenörer och förare: Avverkningsinstruktioner, 3D-terrängkarta, siktkarta, gallringskarta, trädlängd och karta över lämpliga upplagsplatser.
Produktifieringen av en ny skogsmaskinsserie är en flerfasprocess som tar flera år. En tjuvtitt bakom kulisserna på konstruktionsarbetet avslöjar ett team som inspireras av problemlösning och inte avskräcks av det faktum att det tar flera år innan de får se resultatet av sitt arbete.
Den nya intelligenta styrningen av skördaraggregat IHC (Intelligent Harvester Head Control) underlättar skogsavverkning och förbättrar kvaliteten på virket. IHC optimerar kvistknivarnas tryck i realtid för att få en optimal mätning av längd och diameter med så låg friktion som möjligt.
Den mekaniserade planteringsmaskinen har konstruerats för att kunna anpassas efter olika trädslag och är avsedd att användas på olika skogsbruksmarknader runt om i världen.
Serviceavtalet TimberCare G-serie är framtaget exklusivt för John Deeres G-serie maskiner och omfattar hela 6 år eller 12 000 drifttimmar, vilket som uppnås först.
Jori Uusitalo, Professor i skogsbruk och logistik vid Avdelningen för skogsvetenskaper vid Helsingfors universitet, har byggt en ny avverkningsmodell med flera mål i samarbete med sitt forskningsteam. Uusitalo kallar denna nya modell för precisionsavverkning.
De första förordningarna för nya offroad-dieselmotorer med en effekt på över 37 kW (50 hk) kom 1996 då John Deere lanserade PowerTech™, en ny typ av motorer som uppfyllde utsläppskraven enligt Tier 1/Stage 1-bestämmelserna. Sedan dess har flera nivåer och steg tagits fram för att möta de allt strängare bestämmelserna.
G-seriens skördare förbrukar i genomsnitt 16 % mindre bränsle per producerad kubikmeter än E-seriens. Det innebär 60 000 ton mindre koldioxidutsläpp bara under 2021. Effekten motsvarar att byta ut över 35 000 bilar med förbränningsmotorer mot elbilar.
Island är en stor ö med karga landskap som formats av vulkanutbrott under landets historia. Landsnets underhållspersonal packar ihop sig i ett stort fyrhjulsdrivet fordon och beger sig till en högspänningsledning i fjällen öster om staden Reykjavik. Uppgiften är att byta ut isolatorer på 25 meters höjd.
John Deeres skotare 1910G är en best i skogen, men vad kallar man en 1910G som körs i en guldgruva? - Det verkar som att 1910G är ett fullkomligt monster även i gruvtunnlar - det är i alla fall vad erfarenheterna från Lappland vittnar om.