4052RKompakttraktor
- 50,8 hk dieselmotor, 4-cylindrig med turbokompressor
- PowrReverser™ eller eHydroTM växellåda
- Fyrhjulsdrift som standard
- Kategori 1 trepunktslyft
Vår 4052R premiumtraktor är konstruerad speciellt i syfte att förenkla för dig! LoadMatch™ eliminerar motorstopp genom att automatiskt anpassa motvarvtalet till motorbelastningen. Standard Lift Assist-funktionen gör trepunktslyften snabbare och säkrare att använda. Den mekaniska Quik-Park™ frontlastaren med parallellföring monteras på mindre än tre minuter, och med det luftfjädrade Air Ride-sätet som standard sitter du bekvämt och arbetar produktivt dagen lång.
Den nya djärva designen av 4R-traktorerna ger ett lika tilltalande och funktionellt intryck som hos de större lantbrukstraktorerna. Fördelarna med denna formgivning är:
Som resultat har traktorn fått ett distinkt utseende och känsla.
OBS! Om traktorn är utrustad med ett tillvalt fältinstallerat vertikalt avgassystem, måste avgasröret tas bort innan traktorns huv öppnas och stängs.
John Deeres kompakttraktor i 4R-serien ger pålitlig prestanda och har en dieselmotor med högt vridmoment och låga utsläpp för effektivt arbete även under krävande förhållanden. Denna 4-cylindriga motor är konstruerad för enastående prestanda, slitstyrka och bästa driftserfarenheter.
Dieselmotorn från Yanmar har en hög vridmomentreserv som ger massor av kraft vid tung belastning.
Denna 4-cylindriga motor har lägre avgasemissioner och sänkta ljudnivåer. Uppfyller miljösteg V emissionsbestämmelser.
Modell |
Antal |
Motorns |
Insugning |
Nominellt |
Motorns bruttoeffekt |
Motorns bruttoeffekt (hk) |
Kraftuttagseffekt |
4052M/R |
4 |
2,1 liter (128,15 cu in.) |
Turboladdad |
37,9 kW (50,8 hk) |
51,5 PS* |
29,75 kW (39,9 hk) |
|
4066M/R |
4 |
2,1 liter (128,15 cu in.) |
Turboladdad |
2600 |
48,5 kW (65,0 hk) |
65,9 PS** |
38,8 kW (52,0 hk) |
Beroende på omgivningstemperatur, luftfuktighet och motorvarvtal och med vilken belastning som traktorn körs, kan partiklar avsättas i DPF och därför kräva rengöring. Filterrengöring bestäms av ett av tre villkor:
När ett av dessa tre villkor uppfylls, kommer en filterrengöring att ske.
Det finns tre olika typer av filterrengöringsprocesser:
Passiv filterrengöring
Passiv filterrengöring sker naturligt när motorn avger tillräckligt med värme för att oxidera partiklarna. Denna automatiska process sker kontinuerligt vid normala driftförhållanden. Ingen traktorikon eller symboler visas på displayen under passiv filterrengöring.
OBS! Passiv filterrengöring kräver inget ingrepp av föraren och det sker inget avbrott av traktorns användning.
Aktiv filterrengöring
Om villkoren (temperatur, belastning eller varvtal) för passiv filterrengöring inte uppfylls, avlägsnas PM genom aktiv filterrengöring.
För att uppnå de villkor som krävs, övertar avgastemperaturregleringen (ETM) initieringen och varaktigheten av den aktiva filterrengöringen. ETM kan justera många motorparametrar och/eller spruta in små bränslemängder i avgasflödet för ett kort ögonblick. Bränslet förångas och reagerar kemiskt med katalysatorn i DOC för att alstra värme för att oxidera PM.
Det är viktigt att notera att bränslet aldrig antänds i DOC/DPF, och det absolut inte finns någon flamma inne i DOC/DPF.
I likhet med passiv filterrengöring kräver inte heller den aktiva filterrengöringen något ingrepp av föraren och det sker inget avbrott av traktorns användning.
Parkerad filterrengöring
I vissa fall där vare sig passiv eller aktiv filterrengöring har lyckats att fullständigt avlägsna PM ur systemet, kan en parkerad filterrengöring behöva ske. Högst sannolikt är den enda gång som en parkerad filterrengöring behöver utföras är när den automatiska filterrengöringen har varit inaktiverad under en längre tidsperiod och flera varningar att aktivera filterrengöringen har ignorerats eller om traktorn har använts enbart för arbeten med låg belastning. Dessutom kan i de fall som den automatiska filterrengöringsprocessen avsiktligt har avbrutits flera gånger, eller om den aktiva filterrengöringen har misslyckats upprepade gånger på grund av en defekt komponent, en parkerad filterrengöring begäras. I dessa sällsynta fall måste föraren parkera traktorn och starta filterrengöringsprocessen.
Den parkerade filterrengöringsprocessen måste aktiveras baserat på traktorns användning och körning. Processen kommer att ta cirka 30 minuter. Se instruktionsboken för närmare information.
Systemet övervakar ständigt traktorns sotnivå, och ser till att traktorns prestanda alltid befinner sig i toppkondition. Detta säkrar höga prestanda vid varje tidpunkt.
OBS! Antalet timmar sedan senaste regenerering och sotnivån i procent visas på LCD-displayen.
Motorns nyckelegenskaper är:
Yanmar är ett varumärke för Yanmar Co., Ltd.
Traktorn finns med en trestegs elektronisk hydrostatisk transmission (eHydro).
Sauer-Danfoss® levererar både pump och motor. Därför kan vi vara säkra på att komponenterna är exakt avstämda mot varandra och har maximal verkningsgrad.
Den elektroniska hydrostaten är idealisk för arbeten där produktiviteten är ett måste, t.ex. som lastare eller gräsklippare.
Med Twin Touch™ fotreglage kan föraren välja både körriktning och hastighet med ett tryck med foten.
eHydro-transmissionens nyckelegenskaper är:
Sauer-Danfoss eHydro transmission används för pålitlig drift. Hållbarheten beror bl.a. på:
Säkerhetsanordningarna hos eHydro omfattar bl.a.:
John Deeres Twin Touch fotreglage ger åtskilliga favörer jämfört med konkurrerande traktorer med hydrostat.
De bekväma eHydro-reglagen har integrerats i en enda modul. Genom att kombinera funktioner som SpeedMatch™, LoadMatch™, MotionMatch, eThrottle, och farthållarreglage av biltyp hämtas maximal effektivitet ur traktorer med eHydro-transmission. Alla dessa egenskaper är standard på 4R-modellerna och ger operators en lättare och bekvämare körupplevelse.
Tryck på knappen för att aktivera/inaktivera eThrottle. När eThrottle är aktiverad, ökas motorvarvtalet och traktorns hastighet när körpedalen trycks ner. (Endast 4R.) |
|
Tryck på knappen för att aktivera/inaktivera LoadMatch. När LoadMatch är aktiverad leder inte en plötslig tung belastning till motorstopp. | |
Tryck på knappen för att aktivera/inaktivera SpeedMatch. När SpeedMatch är aktiverad, kan föraren ställa in önskad maxhastighet. | |
Tryck på knappen för att aktivera/inaktivera farthållaren. När farthållaren är aktiverad, kan föraren ställa in önskad körhastighet. | |
Tryck på knappen för att ställa in körhastigheten, eller för att minska/ställa in maximal hastighet. | |
Tryck på knappen för att återta körhastigheten, eller för att öka/ställa in maximal hastighet. | |
MotionMatch ‒ längre accelerations- och inbromsningssträckor. | |
MotionMatch ‒ kortare accelerations- och inbromsningssträckor. |
Tryck på knappen för att aktivera/inaktivera eThrottle. När eThrottle är aktiverad, ökas motorvarvtalet och samtidigt traktorns hastighet när körpedalen trycks ner. Detta ökar förarens komfort och bekvämlighet samt bränsleekonomin.
Den här ikonen indikerar kortare sträckor för acceleration och hastighetsminskning.
Farthållare av biltyp är standardutrustning på 4R-seriens traktorer. Farthållaren kopplas till/från elektroniskt och är placerad på höger förarkonsol.
LoadMatch ingår som standard på 4R-seriens traktorer.
Om vridmomentbehovet ökar märkbart, kommer transmissionen att minska traktorns hastighet för att kompensera för den ökade belastningen på transmissionen och maximerar därigenom vridmomentet till drivhjulen och minimerar risken för motorstopp.
Styrsystemen anpassar automatiskt kompenseringen genom LoadMatch beroende på traktorns användning. Kraftuttagsdrivna applikationer kräver mindre fluktueringar av motorvarvtalet och justerar därför varvtalsminskningens storlek beroende på kraftuttagsvarvtalet. Denna justering ökar effektiviteten och optimerar motorvarvtal och utgående vridmoment baserat på traktorns användning.
Denna justering ökar effektiviteten och optimerar motorvarvtal och utgående vridmoment baserat på traktorns användning.
MotionMatch
MotionMatch, som är standard på 4R-seriens traktorer, är placerad på höger konsol. Den har sju lägen för justering av utrullningen eller inbromsningen när pedalen släpps.
Den här ikonen indikerar längre sträckor för acceleration och hastighetsminskning.
SpeedMatch, som är standard på 4R-seriens traktorer utökar ytterligare farthållarfunktionen hos e-Hydro genom att föraren kan ställa in en högsta hastighet. När denna funktion har kopplats in, måste föraren trycka ner körpedalen helt tills förinställd hastighet har uppnåtts. Tryck sedan på knappen Set för att låsa hastigheten. Därefter kan föraren använda farthållarreglagen av biltyp för att justera hastigheten. Denna funktion ökar exaktheten och säkerheten, särskilt vid arbeten som kräver låg hastighet.
Jordfräsning, luftning eller besprutning är exempel på arbeten när SpeedMatch med fördel kan används. SpeedMatch fungerar för de inställda hastigheterna både vid körning framåt och bakåt.
OBS! Farthållaren av biltyp och SpeedMatch kan används tillsammans med LoadMatch för att maximera produktiviteten.
Sauer-Danfoss är ett varumärke för Sauer-Danfoss Incorporated.
Traktorer med John Deere ComfortGard-hytt är marknadens bekvämaste, tystaste och mest lättanvända. Denna högklassiga lösning utvecklades med hjälp av en omfattande kundundersökning och några av de mest avancerade verktyg och konstruktionstekniker som finns.
Följande John Deere traktormodeller är tillgängliga med ComfortGard komforthytt:
Traktorer med hytt är konstruerade för de personer som kräver överlägsna prestanda:
Oavsett om du använder en lastare för att flytta jord eller röja snö eller utför en rad andra uppgifter som klippning, arbeten med frontmonterade redskap (som snöröjning), jordfräsning, arbete med rotorslåtter eller lättare arbeten med hö, har traktorerna med hytt den mångsidighet och de muskler som behövs för att få jobbet gjort samtidigt som föraren sitter väl skyddad mot vädrets makter.
Förarna kommer att uppskatta det som denna hytt har att erbjuda – först på listan, en isolerad hytt. Hytterna är konstruerade med robusta fästpunkter integrerade i överrullningsskyddet (ROPS) med en unik, förskjutet konstruerad fastsättning som ger en ultratyst arbetsdag.
ROPS konstruerad med 4 stolpar, omsorgsfullt planerad interiör och bränsletanken placerad baktill under förarplattformens vänstra sida för att ge en fullständigt fri runt-om-sikt:
Förarna sitter väl skyddade mot vädrets makter tack vare ett högpresterande klimatiseringssystem som både värmer och kyler.
Åtskilliga funktioner integrerades när hytten ritades för att ge föraren överlägsen bekvämlighet och sikt:
Tillvalsbelysningen omfattar:
Ett luftfjädrat säte är standard på 4R-traktorn med hytt. Detta säte är försett med luftfjädring i sätets vertikalled vilket ger maximal förarkomfort i varje terräng.
Sätets egenskaper:
OBS! Deluxe tvådelad sätesöverdel kan beställas genom reservdelar.
Till de viktigaste fördelarna hör:
Belysningsutrustning
Till belysningens basutrustning för traktorer med hytt hör:
Säkerheten är en del av konstruktionen i alla 4M- och 4R-seriens traktorer.
Med lyftassistenten kan föraren krypköra traktorn bakåt/framåt när denna står bakom traktorn. Utför följande arbetsmoment för aktivering och användning:
Extra reglage för 3-punktslyft
Det nya extra reglaget för 3-punktslyften på vänster stänkskärm, ger föraren möjlighet att höja eller sänka lyften medan han står på marken bakom traktorn.
Genom att utnyttja extrareglaget för 3-punktslyften och lyftassistenten har redskapsbyte aldrig varit så enkelt som nu. Båda funktionerna ingår i grundutrustningen till 4R-seriens eHydro™ transmission-modeller.
Som tillval finns ett fältmonterat 540/540 kraftuttag med ekonomiläge (BLV10386) där föraren kan välja det motorvarvtal som behövs för kraftuttagsarbetet. Ekonomiläget ger 540 varv/min på kraftuttaget vid ungefär 70 procent av motorns normala nominella varvtal. Motorn körs med ett varvtal på cirka 1750 varv/min i 540 ekonomiläge. Ekonomiläget 540 är idealiskt för varje kraftuttagsanvändning där inte full effekt behövs, allt från att driva en klippare, balpress eller slåttermaskin. Att köra med lägre motorvarvtal sänker bränslekostnaderna vid arbetet. Den totala körupplevelsen förbättras genom att föraren utsätts för mindre buller och vibrationer.
Med den bekvämt placerade spaken (bakom traktorns förarsäte) kan föraren enkelt ändra mellan 540 och 540E när förhållandena medger, för att spara bränsle utan att prestanda påverkas. Vid tunga arbeten som kräver maximal kraftuttagseffekt, flyttas kraftuttagets omkopplingsspak till läget 540, kraftuttaget är inkopplat och motorn körs med varvtalet 2400 varv/min. Detta läge ger 540 varv/min på kraftuttagsaxeln och lämnar hela den angivna motoreffekten vid nominellt motorvarvtal.
Kraftuttaget med 540/540 ekonomiläge erbjuder alla egenskaper hos ett standard 540-varvs kraftuttag, och en säkerhetsspärr ger en idiotsäker lösning för att rätta till eventuella misstag av föraren. När traktorn är i ekonomiläge, kan motorn bara köras med ett lägre motorvarvtal, för att förhindra att kraftuttagsdrivna redskap övervarvas och för att skydda mot fastskärning av kraftuttagsaxeln. Säkerhetsspärren förhindrar också ofrivillig inkoppling av kraftuttaget med väljarspaken vid högre motorvarvtal än kraftuttagets ekonomiläge, vilket skulle leda till stillestånd för reparation av redskap eller drivlinor.
Regelbunden service och underhåll är avgörande för traktorns prestanda, produktivitet, och långa livslängd.
Alla detaljer på det dagliga serviceschemat kan utföras utan verktyg:
OBS! Läs alltid instruktionsboken för fullständiga rekommendationer för underhåll och service.
Till höger om föraren:
Till vänster om föraren: