3038EKompakttraktor
- Hydrostatisk växellådamed två pedaler
- Snäv vändradie
- Servostyrning
- Tillval: Integrerad frontlastare
Varför kompromissa med prestanda eller kapacitet? 3025E kompakttraktorn: är en enkel, kostnadseffektiv maskin som utför arbetet utan problem. Den snäva svängradien och bra ergonomi gör arbetet enkelt – med klassisk John Deere kvalitet in i minsta detalj.
Den tillförlitliga motorn med turbokompressor använder direkt bränsleinsprutning för att ge lägre förbrukning och förbättrad kallstartsprestanda. Även med tillkopplad frontlastare är det en fröjd att manövrera 3025E i mindre utrymmen.
3025E
Den vätskekylda Yanmar dieselmotorn med 1,642 liter slagvolym, typ 3TNV88F-EPJT1 avger 24,4 hk (18 kW) i 3025E.
Modell |
Antal cylindrar |
Motorns slagvolym |
Nominellt varvtal |
Motorns bruttoeffekt* |
Motorns bruttoeffekt (hk) |
Kraftuttagseffekt |
3025E |
3 |
1,642 liter |
2 400 |
24,4 hk (18,2 kW) |
24,7 hk |
19,4 hk (14,4 kW) |
Motorns bruttoeffekt hk (kW) enligt SAE J1995: 24,4 (18,2) vid 2 400 rpm, PS
3038E
3TNV86T-NJT vätskekylda, turboladdade Yanmar-dieselmotorn med 1,568 liters slagvolym ger 36,7 hk (27,4 kW) till 3038E-traktorn.
Modell |
Antal cylindrar |
Motorns slagvolym |
Nominellt varvtal |
Motorns bruttoeffekt* |
Motorns bruttoeffekt (hk) |
Kraftuttagseffekt |
3038E |
3 |
1,568 liter |
2 500 |
36,7 hk (27,4 kW) |
37,3 hk |
30 hk (22,4 kW) |
Motorns bruttoeffekt hk (kW) enligt SAE J1995: 36,7 (27,4) vid 2 500 rpm, PS
Motorn använder modernaste teknik för att optimera bränsleekonomin, förbättra reglering och noggrannhet och minska inverkan på miljön. Common rail-systemet (CRS) optimerar bränsleekonomin och sänker driftkostnaderna* (jämfört med motorer som inte använder CRS-teknik). Högtrycksinsprutning finfördelar bränslet i mindre partiklar som brinner fullständigare. Det resulterar i förbättrad bränsleekonomi och lägre driftkostnader.
Den elektroniska styrenheten (ECU) ger optimal reglering och noggrann bränslinsprutning. Motorstyrenhet övervakar och reglerar motorn. Den övervakar kontinuerligt motorns villkor och anpassar bränslemängden till dessa för att säkerställa optimala prestanda och emissioner.
Motorn är försedd med ett efterbehandlingssystem. Systemet arbetar automatiskt. Emissionsfiltret består av ett dieselpartikelfilter (DPF) som samlar upp de partiklar (PM) som finns i avgaserna. Genom att utnyttja en passiv regenereringsprocess, elimineras de flesta PM som stoppats av emissionsfiltret av det heta avgasflöde som uppstår vid normal användning. I situationer med lägre temperatur, motorvarvtal eller belastningsfaktor, startas en aktiv rengöringscykel. I denna rengöringscykel, ökas avgastemperaturen genom att extra bränsle sprutas in i diesel-oxidationskatalysatorn (DOC) under avgastakten vid normal körning.
Efter många timmars användning kan aska behöva avlägsnas ur emissionsfiltret.
Beroende på omgivningstemperatur, luftfuktighet och motorvarvtal och med vilken belastning som traktorn körs, kan partiklar avsättas i DPF och därför kräva rengöring. Filterrengöringen avgörs av en av följande tre faktorer:
När ett av dessa tre villkor uppfylls, kommer en filterrengöring att ske. Det finns tre olika metoder för återställning:
Passiv filterrengöring sker naturligt när motorns värmeutveckling är så hög att partiklarna oxideras. Denna automatiska process sker kontinuerligt vid normala driftförhållanden. Ingen traktorikon eller symboler visas på displayen under passiv filterrengöring.
OBS! Passiv filterrengöring kräver ingen åtgärd från föraren, som kan fortsätta arbeta utan avbrott.
Om villkoren (temperatur, belastning eller varvtal) för passiv filterrengöring inte uppfylls, avlägsnas PM genom aktiv filterrengöring.
Avgastemperaturhantering (ETM) startar och kontrollerar den aktiva återställningen. ETM kan justera flera olika motorparametrar och/eller tillfälligt spruta in en liten mängd bränsle i avgaserna. Bränslet förångas och reagerar kemiskt med diesel-oxidationskatalysatorn för att uppnå en tillräcklig värmeutveckling för att oxidera partiklarna.
Det är viktigt att notera att bränslet aldrig antänds och att det inte finns någon flamma i DOC/DPF.
Liksom passiv filterrengöring kräver inte heller aktiv filterrengöring någon åtgärd från föraren – arbetet kan fortsätta utan avbrott.
I vissa fall där vare sig passiv eller aktiv filterrengöring har lyckats att fullständigt avlägsna PM ur systemet, kan en parkerad filterrengöring behöva ske. I allmänhet är den enda gång som en parkerad filterrengöring behöver utföras när den automatiska filterrengöringen har varit inaktiverad under en längre tidsperiod och flera varningar att aktivera filterrengöringen har ignorerats eller om traktorn har använts enbart för arbeten med låg belastning. Dessutom kan en återställning med parkering behöva göras om den aktiva återställningen avsiktligt har avbrutits ett flertal gånger eller om den har orsakats av defekta komponenter. I dessa sällsynta fall måste föraren parkera traktorn och starta filterrengöringsprocessen.
Den parkerade filterrengöringsprocessen måste aktiveras baserat på traktorns användning och körning. Processen kommer att ta cirka 30 minuter. Se maskinens instruktionsbok.
Systemet övervakar ständigt traktorns sotnivå, och ser till att traktorns prestanda alltid befinner sig i toppkondition. Detta säkrar höga prestanda vid varje tidpunkt.
OBS! Antalet timmar sedan senaste regenerering och sotnivån i procent visas på LCD-displayen.
Yanmar är ett registrerat varumärke för Yanmar Co. Ltd.
3E-seriens traktorer finns med en tvåstegs hydrostatisk transmission innesluten i ett hus av tryckgjuten aluminium. Vätska under tryck överför motoreffekten till drivhjulen med hjälp av pump och motor arrangerade i sluten krets. Steglös utväxling gör att föraren kan anpassa traktorns hastighet till aktuellt arbete.
Till säkerhetsanordningarna hos hydrostatisk transmission hör:
Fördel för John Deere ‒ John Deeres fotreglage ger åtskilliga favörer jämfört med konkurrerande hydrostatisk transmission traktormodeller.
3E-seriens traktorer kan som tillval utrustas med farthållare som installeras på höger reglagekonsol. Därigenom har kunden möjlighet att hålla konstant hastighet vid transporter, slåtterarbeten eller andra applikationer där flitig användning av transmissionen krävs. Satsen kan installeras snabbt och enkelt av dem som önskar denna funktion.
Sauer-Danfoss är ett varumärke för Sauer-Danfoss Incorporated.
En uppröjd design ger förare i alla storlekar massor med plats för bekvämt arbete. Färgmärkta reglage är placerade på förarens båda sidor.
Sätesbrytare, säkerhetssystem:
Den tjocka, mjuka stoppningen på förarsätet ger en behaglig och bekväm körning.
Lättavläst instrumentpanel som omfattar följande:
Traktorerna i 3E-serien är standardutrustade med en bränslemätare som är lätt avläsbar från förarplatsen, för att förhindra att föraren kör tanken torr.
Säkerhetskontakt (OPS) i sätet
ROPS är konstrukerad för att uppfylla eller överträffa SAE J 2194 säkerhetsstandarder.
Traktorerna i 3E-serien är utrustade med Roll-Gard överrullningsskydd. Dessa ROPS uppfyller standarderna SAE J 2194
för kompakttraktorer.
OBS! Säkerhetsbältet bör alltid användas när 3E-seriens traktor med ROPS används.
3E-seriens traktorer kan i efterhand utrustas med en bakre fjärrmanövrerad hydraulsats, vilket ger två extra hydraulslider baktill på traktorn. Denna sats kan monters i efterhand på traktorn med eller utan frontlastare.
OBS! Ej kompatibel med sats för direkt tryckuttag
Funktionerna är helt separerade från frontlastaren. Dessa bakre fjärruttag kan användas till en mängd olika redskap och tillbehör, som t.ex.:
Denna mångsidiga sats ger 3E-seriens traktorförare önskade möjligheter att använda traktorn för en mängd olika uppgifter.
Den första slidan är försedd med ett flytläge, som ger föraren möjlighet att följa markkonturen och förbättra slutfinishen med vissa redskap.
OBS! Ingen av sliderna i denna sats är försedd med ett spärrläge; därför ska de inte anslutas till någonting med en motor, eftersom ventilen inte har konstruerats att köras öppen. Den är konstruerad för momentant hydraulflöde på begäran, som att manövrera en cylinder.
Regelbunden service och underhåll är avgörande för traktorns prestanda, produktivitet, och långa livslängd.
Alla detaljer på det dagliga serviceschemat kan utföras utan verktyg:
OBS! Läs alltid instruktionsboken för fullständiga rekommendationer för underhåll och service.