2038RKompakttraktor
- Kompakt 3-cylindrig dieselmotor
- Bekväm förarplats
- Lättanvänd hydrostatisk växellåda
- Kan utrustas med hytt, samt olika frontlastare och klippdäck
Varför kompromissa? 2038R-traktorn är mångsidig och lätt att manövrera. Den erbjuder också den stabilitet och pålitlighet som du förväntar dig av John Deere. Den vätskekylda dieselmotorn levererar hög effekt och hastighet, medan de kraftiga axlarna, fyrhjulsdriften (4WD) och kategori 1 trepunktslyften är idealiska för tungt arbete. Sikten och tillkopplingsmöjligheterna är bättre än någonsin för bibehållen produktivitet.
2026R
Den vätskekylda Yanmar dieselmotorn med 1,115 liter slagvolym, typ 3TNV76-XCJT avger 24,8 hk (18,5 kW) till 2026R-traktorn.
Modell |
Antal cylindrar |
Slagvolym |
Insugning |
Motoreffekt* |
Motoreffekt** |
Kraftuttagseffekt |
2026R |
3 |
1 115 liter |
Sugmotor |
18,5 kW (24,8 hk) |
17,5 kW (23,5 hk) |
12,5 kW (16,8 hk) |
*Motor: 24,8 hk (18,5 kW) vid märkvarvtal (ECE-R120)
**Motor: 23,5 hk (17,5 kW) vid märkvarvtal (ECE-R24)
2032R
Den vätskekylda Yanmar dieselmotorn med 1,642 liter slagvolym, typ 3TNV88C-NJT avger 31,2 hk (23,3 kW) till 2032R-traktorn.
Modell |
Antal cylindrar |
Slagvolym |
Insugning |
Motorns bruttoeffekt* |
Motorns bruttoeffekt (hk)* |
Kraftuttagseffekt* |
2032R |
3 |
1,642 liter |
Sugmotor |
23 kW (30,7 hk) |
31,2 hk |
24,2 hk (18 kW) |
Motoreffekt kW (hk), brutto enligt SAE J1995: 31,2 (23) vid 2 500 rpm, PS
2038R
Den vätskekylda, turboladdade Yanmar-dieselmotorn med 1,568 liters slagvolym typ 3TNV86T-NJT avger 37,3 hk (27,8 kW) till 2038-traktorn.
Modell |
Antal cylindrar |
Slagvolym |
Insugning |
Motorns bruttoeffekt* |
Motorns bruttoeffekt (hk)* |
Kraftuttagseffekt* |
2038R |
3 |
1,568 liter |
Turboladdad |
27,4 kW (36,8 hk) |
37,3 hk |
22,7 kW (30,4 hk) |
Motoreffekt kW (hk), brutto enligt SAE J1995: 37,3 (27,4) vid 2 500 rpm, PS
Motorn använder modernaste teknik för att optimera bränsleekonomin, förbättra reglering och noggrannhet och minska inverkan på miljön.
Common rail-systemet (CRS) optimerar bränsleekonomin och sänker driftkostnaderna* (jämfört med motorer som inte använder CRS-teknik). Högtrycksinsprutning finfördelar bränslet i mindre partiklar som brinner fullständigare. Det resulterar i förbättrad bränsleekonomi och lägre driftkostnader.
Den elektroniska styrenheten (ECU) ger optimal reglering och noggrann bränslinsprutning. Motorstyrenhet övervakar och reglerar motorn. Den övervakar kontinuerligt motorns villkor och anpassar bränslemängden till dessa för att säkerställa optimala prestanda och emissioner.
Motorn levereras med ett efterbehandlingssystem. Systemet arbetar automatiskt. Avgasfiltret består av ett dieselpartikelfilter (DPF) som samlar upp de partiklar (PM) som finns i avgaserna. Genom att utnyttja en naturlig reningsprocess, elimineras de flesta PM som stoppats av avgasfiltret av det heta avgasflöde som uppstår vid normal användning. I situationer med lägre temperatur, motorvarvtal eller belastningsfaktor, startas en aktiv rengöringscykel. I denna rengöringscykel, ökas avgastemperaturen genom att extra bränsle sprutas in i dieseloxidationskatalysatorn (DOC) under avgastakten vid normal körning.
Efter många timmars användning kan aska behöva avlägsnas ur avgasfiltret.
Beroende på omgivningstemperatur, luftfuktighet och motorvarvtal och med vilken belastning som traktorn körs, kan partiklar avsättas i DPF och därför kräva rengöring. Filterrengöring bestäms av ett av tre villkor:
När ett av dessa tre villkor uppfylls, kommer en filterrengöring att ske. Det finns tre olika metoder för återställning:
Passiv återställning sker naturligt när motorns värmeutveckling är så hög att partiklarna oxideras. Denna automatiska process sker kontinuerligt vid normala driftförhållanden. Ingen traktorikon eller symboler visas på displayen under passiv filterrengöring.
OBS! Passiv filterrengöring kräver ingen åtgärd från föraren, som kan fortsätta arbeta utan avbrott.
Motorerna i Yanmars TNV-serie erbjuder följande egenskaper:
Yanmar är ett registrerat varumärke för Yanmar Co. Ltd.
Om förhållandena (temperatur, belastning eller varvtal) är sådana att passiv återställning inte går att uppnå, kan filtret regenereras med aktiv återställning.
Reglering av avgastemperaturen (ETM-system; Exhaust Temperature Management) startar och kontrollerar den aktiva återställningen. ETM kan justera flera olika motorparametrar och/eller tillfälligt spruta in en liten mängd bränsle i avgaserna. Bränslet förångas och reagerar kemiskt med katalysatorn för att uppnå en tillräcklig värmeutveckling för att oxidera partiklarna.
Det är viktigt att notera att bränslet aldrig antänds och att traktorn fortsätter att arbeta utan avbrott.
Liksom passiv återställning kräver inte heller aktiv återställning någon åtgärd från föraren – arbetet kan fortsätta utan avbrott.
I vissa fall där vare sig passiv eller aktiv filterrengöring har lyckats att fullständigt avlägsna partiklar ur systemet, kan en parkerad filterrengöring behöva ske. Högst sannolikt är den enda gång som en parkerad filterrengöring behöver utföras är när den automatiska filterrengöringen har varit inaktiverad under en längre tidsperiod och flera varningar att aktivera filterrengöringen har ignorerats eller om traktorn har använts enbart för arbeten med låg belastning. Dessutom kan en återställning med parkering behöva göras om den aktiva återställningen avsiktligt har avbrutits ett flertal gånger eller om den har orsakats av defekta komponenter. I dessa sällsynta fall måste föraren parkera traktorn och starta filterrengöringsprocessen.
Den parkerade filterrengöringsprocessen måste aktiveras baserat på traktorns användning och körning. Processen kommer att ta cirka 30 minuter. Se maskinens instruktionsbok.
Emissionssystemet i den här motorn övervakar ständigt traktorns sotnivå, och ser till att traktorns prestanda alltid befinner sig i toppkondition. Detta säkrar höga prestanda vid varje tidpunkt.
OBS! Antalet timmar sedan senaste regenerering och sotnivån i procent visas på LCD-displayen.
2R-traktorerna är utrustade med en tvåstegs hydrostatisk transmission inbyggd i ett växellådshus av pressgjuten aluminium. Vätska under tryck överför motoreffekten till drivhjulen med hjälp av pump och motor arrangerade i sluten krets. Steglös utväxling gör att föraren kan anpassa traktorns hastighet till det aktuella arbetet.
Till säkerhetsanordningarna hos hydrostatisk transmission hör:
Viktiga fördelar hos John Deere - John Deeres fotpedaler ger åtskilliga viktiga fördelar jämfört med konkurrerande hydrostatisk transmission traktormodeller.
En elektronisk farthållare av biltyp är standardutrustning på 2R-seriens traktorer. Farthållaren kopplas till/från elektroniskt med en vippomkopplare som är placerad på höger förarkonsol.
2032R- och 2038R-traktorerna är utrustade med eThrottle-funktionen. Denna funktion har tagits fram för att minska fullgaskörningen och därmed reducera bulleremissionen och bränsleförbrukningen. När eThrottle är aktiverad, ökar motorvarvtalet och hastigheten när Twin Touch-pedalerna trycks ner. Denna funktion kan vara fördelaktig vid många olika applikationer, speciellt vid arbeten med frontlyft och frontlastare och vid transportkörning på väg och på parkeringsplatser.
För att aktivera systemet, trycker föraren helt enkelt på omkopplaren som är placerad på frontkonsolens högra sida. När systemet är aktiverat, kommer motorvarvtalet att öka och minska i takt med att Twin Touch-pedalerna trycks ner.
Vid arbeten med frontlastaren kommer föraren att få ut maximal fördel av systemet om motorvarvtalet ökas med handgasen till minst 50 procent. När handgasen har ställts in kommer eThrottle att hjälpa till att framkalla en känsla av effektökning när föraren fyller skopan med material ur en hög. Ju hårdare som Twin Touch-pedalen trycks ner desto högre blir motorvarvtalet. När föraren i detta fall trycker ner pedalen, kommer motorn att arbeta mellan 50 och 100 procent gaspådrag. Det kommer inte att sjunka under 50 procent förrän gaspådraget minskas med handgasen.
För transportändamål eller snöröjning bör eThrottle aktiveras medan handgasen lämnas inställd på lågt tomgångsvarvtal så att eThrottle kan reglera hela varvtalsregistret från 0 procent upp till 100 procent.
Vid arbeten där (PTO) används som till exempel vid klippning av gräs eller snöröjning med snöslunga, bör inte eThrottle användas eftersom kraftuttagsdrivna redskap vanligen kräver konstant varvtal för att fungera korrekt.
Tillvalet eThrottle för 2026R är mekanisk och kan beställas fabriksinstallerad via ECDC-lagret (tillvalskod 8290).
Sauer-Danfoss är ett registrerat varumärke för Sauer-Danfoss Incorporated.
Förarplatsen har utformats så att föraren ska få en bekvämare arbetsmiljö och bättre sikt. Den ergonomiska formgivningen och de praktiskt färgkodade reglagen bidrar till enkel identifiering och manövrering. Förarplatsens design ger föraren en känsla av att sitta i den och inte bara på den, vilket höjer komforten och ökar stabiliteten. Komforthytten, som finns som tillval, bildar tillsammans med det tygklädda luftfjädrade sätet en perfekt miljö för långa arbetsdagar även i dåligt väder.
Nedan beskrivs andra viktiga egenskaper hos 2R-traktorernas förarplats:
Den mjuka textilöverdragna stoppningen i det luftfjädrade förarsätet ger en behaglig och bekväm körning. Ett högt, skålat ryggstöd gör det lättare för föraren att vända sig om för att kunna iaktta de bakre redskapen. Traktorer utan hytt (OOS) är utrustade med ett bekvämt gult standardsäte med mekanisk fjädring.
Till förarplatsens viktigaste egenskaper hör:
John Deeres komforthytt (tillval) för 2R-traktorerna fabriksmonteras och gör traktorn ännu bekväm för förare som använder 2026R, 2032R och 2038R varje dag. Den ramlösa dörren har en bred öppning som gör det enkelt att stiga in. Det bekväma, luftfjädrade tygklädda premiumsätet kan justeras i höjdled och längdled och ger föraren perfekt sittposition för långa arbetsdagar Framrutan och den uppvärmda bakrutan kan öppnas helt för ventilering och ett effektivt värmesystem ger skydd och komfort året om. Oavsett om traktorn används för lastning, arbeten med frontmonterat redskap (till exempel snöröjning), klippning, markberedning, arbete med rotorklippare eller lättare höarbete så har traktorerna med hytt den mångsidighet och den kraft som krävs för att få arbetet gjort, samtidigt som föraren är skyddad mot väder och vind.
Komforthyttens egenskaper:
Hyttens säkerhetsegenskaper
2036R-traktorerna är försedda med ett uppdaterat CommandCut däcklyftsystem som medger snabba och exakta inställningar av klippdäcket genom en enkel vridning av skalratten och påverkan av en spak. Tydligt märkta reglage förenklar manövreringen och gör den repeterbar. Skalratten för klipphöjdsinställningen (HOC) och spaken för höjning/nersänkning är bekvämt och lättåtkomligt placerade för föraren på höger sidas konsol. Några av de viktigaste fördelarna med systemet är:
Regelbunden service och underhåll är avgörande för traktorns prestanda, produktivitet, och långa livslängd.
Alla detaljer på det dagliga serviceschemat kan utföras utan verktyg:
OBS! Läs alltid instruktionsboken för fullständiga rekommendationer för underhåll och service.
2032R och 2038R-traktorerna är utrustade med eThrottle-funktionen. Denna funktion har tagits fram för att minska fullgaskörningen och därmed reducera bulleremissionen och bränsleförbrukningen. När eThrottle är aktiverad, ökar motorvarvtalet och hastigheten när Twin Touch™-pedalerna trycks ner. Denna funktion kan vara fördelaktig vid många olika applikationer, speciellt vid arbeten med frontlyft och frontlastare och vid transportkörning på väg och på parkeringsplatser.
För att aktivera systemet, trycker användaren på omkopplaren som är placerad på frontkonsolens högra sida. När systemet är aktiverat, kommer motorvarvtalet att öka och minska i takt med att Twin Touch-pedalerna trycks ner.
Vid arbeten med frontlastaren kommer föraren att få ut maximal fördel av av systemet genom att öka motorvarvtalet med handgasen till minst 50 procent. När handgasen har ställts in kommer eThrottle att hjälpa till att framkalla en känsla av effektökning när föraren fyller skopan med material ur en hög. Ju hårdare som Twin Touch-pedalen trycks ner desto högre motorvarvtal står till förfogande. När föraren i detta fall trycker ner pedalen, kommer motorn att arbeta mellan 50 och 100 procent gaspådrag. Det kommer inte att sjunka under 50 procent förrän gaspådraget minskas med handgasen.
För transportändamål bör eThrottle aktiveras medan handgasen lämnas inställd på lågt tomgångsvarvtal så att eThrottle kan reglera hela varvtalsregistret från 0 procent upp till 100 procent.
Vid arbeten där kraftuttaget används som till exempel vid klippning av gräs eller snöröjning med snöslunga, rekommenderas inte eThrottle eftersom kraftuttagsdrivna redskap vanligen kräver konstant varvtal för att fungera korrekt.
Tillvalet eThrottle för 2026R är mekanisk och kan beställas fabriksinstallerad via ECDC-lagret (tillvalskod 8290).