XUV865RCrossover-fordon
- Dieselmotor
- Fyrhjulsdrift
- Oberoende hjulupphängning
- Servostyrning: Standard
- Typgodkännande för körning på allmän väg*
- Antal säten: 3 (endast terrängkörning, 2 säten på väg)
- Värme och luftkonditionering
XUV865R är det bekvämaste av John Deeres transportfordon. Det kombinerar den otroliga prestandan hos XUV835M och XUV865M crossover-fordonen med ett stort utbud ytterligare funktioner för ännu större komfort – du kanske aldrig vill sluta arbeta.
Standardfunktioner inkluderar billiknande säten, lättöppnade dörrhandtag och en fullt öppningsbar vindruta; tillvalsfunktioner inkluderar värme, ventilation och luftkonditionering (HVAC-system). Taket är utformat så att vatten ska leta sig mot kanterna, och fram/bakljus sitter skyddade under takkanten.
R-modellens hytt har många finesser, t.ex. en beigefärgad interiör, fördragna elledningar för tillbehör, och värme, ventilation och luftkonditionering. 40/60 bänksätet, A- och B-stolparna, den bakre panelen och dörrpanelerna är klädda i beige textil. Hytten har också en invändig backspegel, hel- och halvljus LED-strålkastare, invändig taklampa, solskydd och en vindrutetorkare och spolare.
Med fyra justerbara ventiler på instrumentpanelen, fyra lägen och tre fläktvarvtal, erbjuder det effektiva värme-, ventilations- och luftkonditioneringssystemet (HVAC) en perfekt arbetstemperatur året runt. De billiknande reglagen är lätta att nå, lätta att använda och centralt och bekvämt placerade både för förare och passagerare.
Gator™ XUV Crossover-transportfordon har en exakt avstämd drivlina som gör det möjligt att fullt ut utnyttja motorns kraft och ge bästa möjliga accelerations-, släp-, bogser- och backtagningsförmåga. Effekten överförs från motorn till transaxeln genom en CVT-transmission med variabelt kopplingssystem.
Till nyckelelementen i drivsystemet hör:
Variatortransmissionen består av två variatorer och en drivrem:
Några egenskaper:
Så här fungerar variatortransmissionen:
Funktioner i förargränssnittet:
Transaxelfunktioner:
OBS! Konstruktionen med differential minskar slitaget på gräset eftersom den medför att det inre drivhjulet roterar långsammare i en sväng än det yttre hjulet.
4WD-funktioner:
Drivaxelfunktioner:
Vare sig man väljer utförandet med eller utan hytt, får man en interiör som utformats med särskild omtanke om komfort och ergonomi.
Flera hyttalternativ finns för Gator™ XUV Crossover-transportfordon. Modellerna XUV835M, XUV865M och XUV865R har tak, vindruta, vindrutetorkare, vindrutespolare och bakruta som standardutrustning. För modeller med öppen förarplats kan hytten kompletteras genom att lägga till en värmare och dörrar (tillval). HVAC- och XUV865R-modeller har värmare, dörrar och luftkonditionering.
Modell |
Tak, vindruta, vindrutetorkare, vindrutespolare och bakruta |
Hytt (värmare och sidodörrar) |
Luftkonditionering |
XUV835M öppen förarplats |
Standard |
Tillval |
--- |
XUV835M HVAC |
Standard |
Standard |
Standard |
XUV865M öppen förarplats |
Standard |
Tillval |
--- |
XUV865M HVAC |
Standard |
Standard |
Standard |
XUV865R |
Standard |
Standard |
Standard |
Hyttens funktioner:
Ingjutna fickor för montering av fram- och bakljus.
Billiknande reglage mitt på instrumentbrädan som är lätta att nå och bekvämt placerade både för föraren och passagerare
Maskinen drivs av en trecylindrig, vätskekyld, fyrtakts dieselmotor med en slagvolym på 854 cm³ (52.1-cu in.). Den har ett vridmoment på 48 Nm vid 2 600 rpm.
Den avancerade motorn har överlägsen startförmåga, tomgång och respons på gaspådrag.
Motorn har följande egenskaper beträffande prestanda och pålitlighet:
*Uppgifter om motoreffekten har lämnats av motortillverkaren endast för jämförelsens skull. Det verkliga effektuttaget under arbete kommer att vara lägre.
För att komplettera det robusta chassit är XUV utrustad med separat fjädring på alla fyra hjulen.
Fram- och bakfjädring med dubbla länkarmar ger mjuk gång i oländig terräng och utmärkt bogserförmåga.
Hela fjädringssystemet är avstämt för att hantera last, utan avkall på komforten eller fordonets stabilitet.
Alla XUV-fordon har extra kraftiga fjädrar fram och bak.
Egenskaper hos den oberoende bakhjulsfjädringen med dubbla triangelarmar:
Deluxe-lastflaket är gjort av 15 procent glasfiberförstärkt polypropen-komposit, som förhindrar rost och bucklor och minskar bullret. Basutrustningen inkluderar en sprutad lastflaksmatta, bromsljus och bakljus.
Baklämmen går att fälla ner eller plocka bort för att underlätta vid rengöring eller längre laster. Baklämmen fungerar som på en pickup och kan öppnas och stängas med en hand.
De standardmonterade stropparna går att haka loss så att baklämmen kan fällas ner 150 grader vid lastning eller urlastning.
Det är nu lättare att spärra fast, spärra upp, höja och sänka deluxe-lastflaket med hjälp av den integrerade handtagsdesignen och gasfjädern (A).
En inbyggd tippstötta håller kvar flaket i uppfällt läge och begränsar samtidigt dess maximala tippvinkel.
Deluxe-lastflaket har inbyggda surrningsfästen som ökar användbarheten. Fästpunkterna finns på följande platser:
Deluxe-flaket ställs enkelt om till ett platt flak. Det platta flakets konfiguration gör det möjligt att lasta större last.
Extra tillbehör till deluxe-lastflaket:
Längd | 114,3 cm |
Bredd | 132,0 cm |
Djup | 305 mm |
Volym | 0,46 m3 |
Lastförmåga | 454 kg |
Tippvinkel | 47 grader |
FÖRSIKTIGHET! Stabiliteten kan påverkas negativt om man kör med last som sticker ut bakom flaket.
Lägga till bilagor och tillbehör har gjorts lättare genom att inkludera vissa huvudkabelhärvor som underlättar effektiv anslutning.
Detta Gator™ XUV Crossover-transportfordon har servostyrning och dubbel länkarmsfjädring fram. Sådana fjädringssystem av samma typ som på bilar ger utmärkta köregenskaper, med bra styrrespons och litet styrmotstånd:
Det elektriska servostyrsystemet (EPAS – Electric Power Assist Steering) har avancerade funktioner:
Med EPAS-systemet har föraren en direkt, mekanisk koppling mellan ratten och framhjulen. Servostyrningen har ett mekaniskt gränssnitt mot styrstystemet mellan ratten och styrdrevet/kuggstången.
En differentialgivare för vridmoment finns inbyggd i servostyrenheten. Kretskortsenheten är också inbyggd i servostyrenheten.
Servostyrningen minskar inte svängradien, men den minskar kraften som krävs för att styra med cirka 85 procent jämfört med modeller utan servostyrning.
De numrerade beskrivningerna refererar till EPAS-gränssnittsdiagrammet ovan:
Typgodkännande för väg ingår i standardutrustningen.
Delar som ingår:
(EU) 167-2013 godkännande för traktor
R-utförande med stenfärgad hyttinteriör och motordriven flaklyft, takmonterad LED-strålkastare fram samt värme, ventilation och luftkonditionering (HVAC) som standardutrustning. Eldragning för tillbehör för ökad flexibilitet är standard.