NYHETER OCH INFORMATION 2016

JOHN DEERES SKOTARE 1910G KAN NU FÅS MED IBC/KRANSPETSSTYRNING

John Deeres IBC - kranspetsstyrning – har blivit en viktig milstolpe inom skotarteknik och har tagits emot extremt väl av både förare och entreprenörer. Nu går det att få denna funktion även på John Deeres skotarmodell 1910G – den största skotaren i företagets skotarprogram – och dess kraftfulla CF8-kran.

Sedan kranspetsstyrningen introducerades 2013 har funktionen kunnat väljas till på kranmodellerna CF5, CF7 och CF7S, som används på de små och medelstora John Deere-skotarna 1010E, 1110E, 1210E och 1510E. För att ge ett exempel på funktionens popularitet är mer än 80 % av de skotarmodeller som levereras till de nordiska marknaderna utrustade med IBC-funktionen/kranspetsstyrning.

Med IBC-funktionen behöver inte föraren längre styra rörelserna hos varje enskild krandel separat. Istället styr föraren kranspetsen direkt och IBC styr automatiskt lyftet, svängningen och kranförlängningen utifrån gripens placering. Kranen är snabb, stark och lätt att använda. Detta ökar kranens produktivitet markant och därmed även antalet laster per arbetspass.

IBC-systemet ökar även kranens livslängd med sin elektroniska ändlägesdämpning för kranrörelserna i alla riktningar. Systemet dämpar mjukt cylinderns rörelser i ändlägena och förhindrar stötliknande belastningar i ändlägena. Resultatet är mjukare körning och ökad livslängd hos kranen och högre förarkomfort. Systemet har även ett förprogrammerat läge för avlastning, där de kraftiga vipparms- och lyftarmsrörelserna används mer och, gör att avlastningen går snabbare och blir smidigare.

Nu i förbättrad version -IBC 2.0 ökar precisionen ytterligare vid längre räckvidder

Den nyligen lanserade IBC 2.0 förbättrar precisionen hos gripen, speciellt vid långa räckvidder. Versionsuppdateringen är tillgänglig för alla äldre skotare som är utrustade med IBC-funktionen.

Kranspetsstyrningen är en innovation som inte bara gör att kranen kan manövreras snabbt, enkelt och med hög precision, utan som, och detta är det viktigaste: ökar produktionen och bidrar till att de bästa förarna kan rekryteras och behållas. Kranstyrningssystemet finns endast på John Deeres skotare.

För mer information, se:
Dieter Reinisch