Nyheter och information 2014

Deere når överenskommelse att sälja bevattningsverksamheten

MOLINE, Illinois (26 februari, 2014) – Deere & Company (NYSE: DE) meddelade idag att man slutit ett slutgiltigt avtal att sälja sin bevattningsverksamhet till FIMI Opportunity Funds, Israels ledande privata riskkapitalbolag.

Efter sju års arbete med produktion av bevattningsprodukter, annonserade Deere i september att man hade för avsikt att söka strategiska alternativ för bevattningsverksamheten, också känt under namnet John Deere Water.

Verksamheten förväntas upphöra under andra kvartalet 2014. Försäljningsvillkoren kommer inte att offentliggöras. Bank of America Merrill Lynch har varit exklusiv ekonomisk rådgivare under den strategiska granskningen.

Även om Deere nu lämnar John Deere Water verksamheten bakom sig, har företaget meddelat, att man som en del av John Deere strategin, kommer att fortsätta att utveckla och erbjuda produkter och tjänster som förbättrar den totala prestandan inom lantbruksverksamheten, inklusive den aktuella John Deere Field Connect vattenhalts- och klimatteknologin.

John Deere Water är en av världens ledande tillverkare av heltäckande droppbevattningssystem, med en betydande distribution i Nord- och Sydamerika, Asien, Europa och Afrika.

FIMI Opportunity Fund är Israels största och ledande privata riskkapitalbolag, med över 2,0 miljarder US$ i investerat kapital. Under de senaste 17 åren har FIMI genomfört 73 investeringar, varav 45 har realiserats. För närvarande investerar FIMI via en femte fond, som fokuserar på att investera i etablerade israeliska eller israeliskt relaterade företag med stark tillväxtpotential och ett globalt fotavtryck. FIMI har en mycket stor erfarenhet vad gäller ökad tillväxt av internationella företag med aktiviteter för fokuserad affärsutveckling och förstklassig verksamhet. För mer information, besök FIMI på www.fimi.co.il.

Deere & Company (NYSE: DE) har ett åtagande att erbjuda avancerade produkter och tjänster, och bidra till en framgångsrik verksamhet, till de kunder som arbetar med jorden – som odlar, skördar, omvandlar, berikar och bygger – för att möta världens ständigt ökande behov av livsmedel, bränsle, bostäder och infrastruktur. För mer information, besök John Deere på www.JohnDeere.com.